مقامهای بهداشتی محلی غزه میگویند که در حملههای روز دوشنبه اسرائيل بر نوار غزه، سه تن در شمال شهر جنوبی رفح، که همچنان تحت کنترول اسرائیل است، کشته شدند و آتشبس شکننده مورد حمایت امریکا را بیشتر در آزمون قرار داده است.
ارتش اسرائیل در بیانیهای که اوایل روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که نیروهایش «تروریستهایی» را که از خط زرد عبور کرده بودند، شناسایی کردند. این خط زرد مناطقی را نشان میدهد که ارتش هنوز در اشغال دارد. ارتش گفت که آنان قبل از حمله، به سمت سربازان در جنوب غزه پیشروی میکردند و تهدیدی فوری محسوب میشدند.
بر بنیاد گزارش رویترز، پزشکان گفتند که یکی از کشتهشدگان زن بوده است. هویت دو تن دیگر بلافاصله مشخص نشده است.
این رویداد پس از چند روز حملههای اسرائیل به این منطقه محاصره شده رخ داده که باعث اتهامهای متقابل بین حماس و اسرائیل در مورد نقض آتشبس شکنندهای شد که دو سال جنگ را متوقف کرد.
ساکنان گفتهاند که نیروهای اسرائیلی به تخریب خانهها در مناطق شرقی رفح، خان یونس و شهر غزه ادامه میدهند؛ جایی که نیروها همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
آتشبس که از ۱۰ اکتوبر به اجرا درآمد، بیشتر درگیریها را آرام کرده و به صدها هزار فلسطینی اجازه داده است تا به ویرانههای خانههایشان در غزه بازگردند. اسرائیل نیروهای خود را از مواضع خود در شهرها خارج کرده و اجازه ورود کمکهای بیشتر داده شده است.
حماس در ازای آزادی نزدیک به ۲۰۰۰ زندانی و بازداشتی دوران جنگ که در اسارت اسرائیل بودند، تمام ۲۰ گروگان زندهای را که در غزه نگهداری میشدند، تحویل داد. حماس همچنین موافقت کرده است که اجساد گروگانها را تحویل دهد؛ روندی که هنوز ناقص است و حماس آن را دشوار میداند، در حالی که اسرائیل حماس را به تعلل متهم میکند.
اما خشونتها به طور کامل متوقف نشده است. مقامهای بهداشتی فلسطین میگویند که نیروهای اسرائیلی از زمان آتشبس، ۲۳۹ تن را در حملهها به غزه کشتهاند که تقریباً نیمی از آنان در یک روز هفته گذشته، زمانی که اسرائیل به تلافی حملهای به نیروهایش این کار را انجام داد، رخ داده است.
اسرائیل میگوید سه سربازش کشته شدهاند و دهها جنگجو را هدف قرار داده است.
