مهاجرت

پاکستان در یک روز بیش از ۷۰۰۰ مهاجر را اخراج کرد

عکس از مهاجران افغانستان در پاکستان هنگام اخراج، آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (دوشنبه، ۵ عقرب) پاکستان ۷۳۲۴ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

به گفته این کمیسیون، این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی بهرامچه و سپین بولدک به گونه اجباری و اختیاری وارد کشور شده‌اند.

همزمان با این، ۶۴۵ مهاجر کشور از ایران نیز اخراج شده‌اند که از طریق گذرگاه‌های مرزی اسلام قلعه و پل ابریشم وارد افغانستان شده‌اند.

اخیراً پاکستان پس از درگیری‌های هشت‌روزه مرزی با طالبان و همچنین دستور نخست‌وزیر این کشور، اخراج مهاجران کشور را شدت بخشیده؛ طوری که آمارهای چند روز گذشته، تعداد برگشت مهاجران از این کشور را به گونه کم‌پیشینه نشان می‌دهد.

در یک روز پیش از این (یکشنبه، ۴ عقرب) پاکستان نیز ۷۹۹۶ مهاجر کشور را اخراج کرد.

این در حالی است که ایران نیز اخراج مهاجران کشور را ادامه داده و اخیراً مجید احمدی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی این کشور، گفته است که ورود مهاجران کارگر افغانستان به این کشور، تنها از طریق سفارت ایران در کابل و با دریافت ویزه کارگری تحت نظارت کارفرمای ایرانی ممکن است.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایرانی، او در نشستی این طرح را به عنوان «طرح کفیل» معرفی کرده و مدعی است که این برنامه به تنها به نفع کارگران، بلکه به نفع کارفرمایان و جامعه ایران نیز خواهد بود.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی ایران با تاکید بر اهمیت اجرای طرح مدیریت «اتباع خارجی»، توضیح داد که کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به سایت مربوطه در وزارت کار، مستندات لازم را بارگذاری کرده و درخواست خود را برای استفاده از «کارگران اتباع» در مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت کنند. پس از انجام بررسی‌های لازم، مجوزهای مربوطه برای آنان صادر خواهد شد.