امنیت

هیئت طالبان برای ادامه گفت‌وگوها به استانبول رفت

عکس از مضای توافق آتش‌بس میان طالبان و پاکستان در پایان دور اول مذاکرات میان دو طرف در دوحه. آرشیف

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می‌گوید هیئتی به سرپرستی حاجی نجیب، معین وزارت داخله، امروز (جمعه) به ترکیه سفر کرده است.

او در پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که این سفر در پی توافق‌نامه چند روز پیش در دوحه انجام می‌شود و قرار است دو طرف در مورد موضوعات باقی‌مانده گفت‌وگو کنند.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خارجه قطر گفت طالبان و پاکستان در نشست دوحه با میانجی‌گری قطر و ترکیه توافق‌نامه آتش‌بس فوری امضا کرده‌اند.

بر اساس این توافق، دو طرف تعهد کرده‌اند که از هرگونه اقدام خصمانه در برابر یک‌دیگر خودداری کنند و از فعالیت گروه‌هایی که علیه پاکستان می‌جنگند، حمایت نکنند.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای این توافق را «گامی مهم برای کاهش تنش‌ها در مرز و ایجاد پایه‌ای برای صلح پایدار در منطقه» توصیف کرده است. در مقابل، شماری از مقام‌های پیشین افغانستان، از جمله شاه‌محمود میاخیل، معاون پیشین وزارت دفاع، استفاده از واژه «مرز» در این توافق‌نامه را به زیان افغانستان دانسته‌اند و گفته‌اند که در آن به تجاوزهای نظامی پاکستان بر خاک افغانستان اشاره‌ای نشده است.

در داخل طالبان نیز این توافق واکنش‌هایی را برانگیخته است. برخی اعضای طالبان، از جمله جواد سارگر، آن را «موضعی ضعیف» خوانده‌اند. سخنگوی طالبان ساعاتی بعد از توافق در واکنش گفت که بخشی از اعلامیه که در آن آمده طالبان از گروه‌های مخالف پاکستان حمایت نمی‌کنند، جزئی از توافق‌نامه نیست بلکه «موضع همیشگی» طالبان است.

در همین حال، وزیران خارجه و دفاع پاکستان گفته‌اند که بر اساس این توافق، حمله‌های «هراس‌افکنانه» از خاک افغانستان به داخل پاکستان باید فوراً متوقف شود. آنان ابراز امیدواری کرده‌اند که در نشست بعدی که قرار است در ترکیه برگزار شود، بر سر مکانیزم نظارت و جلوگیری از نقض آتش‌بس گفت‌وگو شود.

با آنکه طالبان تأکید دارند این توافق در راستای «ثبات منطقه‌ای» است، اما شماری از ناظران سیاسی، از جمله امرالله صالح، معاون پیشین ریاست‌جمهوری، می‌گویند این توافق بیش از همه به سود پاکستان تمام خواهد شد و طالبان را در برابر آن کشور در موقعیت ضعف قرار می‌دهد.