کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (سهشنبه، ۲۹ میزان) پاکستان و ایران ۳۲۸۳ مهاجر کشور را اخراج کردهاند.
به گفته این کمیسیون، از این میان ۲۷۱۲ از پاکستان و ۵۷۱ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از اطریق گذرگاههای مرزی سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم به کشور برگشتهاند.
پس از آغاز درگیریهای مرزی میان طالبان و نیروهای پاکستانی، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، در نشست ویژه کابینه فدرال این کشور دستور آغاز اخراج فوری مهاجران افغانستان را صادر کرد.
بر اساس گزارشهای رسانههای پاکستانی، این تصمیم شامل شهروندانی میشود که ویزه معتبر پاکستان را ندارند و حضورشان در این کشور «غیرقانونی» محسوب میشود.
روزنامه دان پاکستان پیش از این گزارش داد که روند بازگشت مهاجران به صورت مرحلهای و با افزایش نقاط خروجی به سمت افغانستان انجام خواهد شد تا بازگشت سریع و آسان صورت گیرد.
طبق این گزارش تا تاریخ ۱۶ اکتوبر سال روان میلادی، بیش از ۱.۴۷ میلیون تن به افغانستان بازگردانده شدهاند.
دولت پاکستان تاکید کرده است که پناه دادن به مهاجران فاقد مدرک و اقامت دادن به آنها در مهمانخانههای این کشور جرم محسوب میشود و افراد شناسایی خواهند شد.
از طرفی هم رسانههای ایرانی اخیراً گزارش دادهاند که دومین مرحله طرح اخراج مهاجران افغانستان از شهر بهارستان تهران، آغاز شده است. مقامها و رسانههای ایرانی، مهاجران بدون مدرک افغانستان را «اتباع غیرمجاز بیگانه» میخوانند.
اداره کل امور اتباع تهران گفته است: «از ابتدای اجرای طرح تاکنون بیش از ۴۵۰۰۰۰ تن از اتباع غیر مجاز افغانستانی از این استان (ولایت) به کشورشان باز گشتهاند.»
مسئولان این اداره ایران مدعی اند که حدود «۷۰ درصد» این بازگشتها به گونه «داوطلبانه» انجام شدهاند.
