حزب آزادی افغانستان به رهبری جنرال عبدالملک در واکنش به آنچه این حزب توافقهای پنهانی طالبان با پاکستان در دوحه عنوان کرده و گفته است که این «توافقهای پنهانی ومحرمانه»، نتیجهای جز «جنگ، ویرانی، بیاعتمادی و رنج ملت» نداشته است.
این حزب در اعلامیهای گفته است: «در طول تاریخ، هرگاه سرنوشت افغانستان در پشت درهای بسته و بدون حضور نمایندگان اقوام ساکن در افغانستان رقم خورده است، نتیجهاش چیزی جز جنگ، ویرانی، بیاعتمادی و رنج ملت نبوده است.»
این در حالی است که خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، به تازگی در گفتگو با رسانه «ای آر وای» این کشور گفته است که جزئیات توافق آتشبس آنان با طالبان «محرمانه» است و در باره جزئیات آن نمیتواند چیزی بگوید.
اما حزب آزادی افغانستان میگوید که توافق طالبان با ایالات متحده در دوحه، که جزئیات آن تا امروز پنهان مانده، فاجعهای بزرگ برای کشور رقم زد. اکنون نیز «توافقهای پنهانی» طالبان با پاکستان محرم باقی مانده است؛ در حالی که همه اقوام ساکن افغانستان، مالک اصلی این سرزمین، از محتوای توافقنامههای خارجی و داخلی بیخبر اند.
این حزب همچنین به آنچه «توافق محرمانه با چین و روسیه» خوانده، اشاره کرده و گفته است که این توافقها نیز زمینهساز ادامه «غارت معادن و منابع طبیعی» افغانستان شده و بر شفافیت و منافع اقوام ساکن در کشور، «مشکوکیت و ابهام» ایجاد کرده و پاسخگویی به مردم در این زمینه وجود ندارد.
در اعلامیه این حزب آمده است: «مشکل اساسی اینجاست که امضاکنندگان این توافقها نه از رأی مردم برخاستهاند و نه مشروعیت مردمی دارند، حتی در گذشتهها.»
حزب آزادی افغانستان تاکید میکند که سرنوشت «ملت» باید در دست کسانی باشد که خود را پاسخگو به مردم بدانند و به رأی مردم ارج بگذارند.
طالبان اما تاکنون در مورد امضای «توافقنامه محرمانه» شان با پاکستان چیزی نگفتهاند.
