منابع از وزارت دفاع زیر اداره طالبان به آمو تایید کردهاند که محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، و عبدالحق وثیق، رئيس استخبارات آنان، در چارچوب یک هیئت برای گفتگو با پاکستان به دوحه، پایتخت قطر، رفتهاند.
این مذاکرات در دوحه در حالی صورت خواهد گرفت که طالبان و نیروهای پاکستانی در چند روز اخیر درگیریهایی در بخشهایی مرزی میان افغانستان و پاکستان داشتهاند که در طی آن نیروهای پاکستانی حملههای هوایی را بر بخشهایی از کابل، ولسوالی سپین بولدک قندهار و ولسوالیهای برمل و ارگون پکتیکا نیز انجام دادهاند.
منابع دیپلوماتیک و منابع آگاه در میان طالبان پیش از این به آمو تایید کردند که یک هیئت بلندپایه طالبان به رهبری یعقوب مجاهد قرار است بهزودی برای گفتگو با مقامهای امنیتی پاکستان به دوحه سفر کند.
این در حالی است که آتشبس ۴۸ ساعته میان طالبان و اسلامآباد به پایان رسیده و به گفته منابع، این آتشبس عصر دیروز میان دو طرف تمدید شده است. اما اکنون تلاشها برای آغاز رایزنیهای دیپلوماتیک میان هیئتهای طالبان و مقامهای پاکستانی آغاز شده است.
منابع آگاه از میان طالبان به آمو گفتند که هدف این سفر، بررسی وضعیت امنیتی در مرز میان افغانستان و پاکستان و بحث درباره تمدید آتشبس است. آنان تأکید کردند که بررسی وضعیت مرزی و تمدید آتشبس جزو محورهای دیدار خواهد بود.
با این حال منابع دیپلوماتیک به آمو نیز گفتند که یک هیئت بلندپایه امنیتی از پاکستان نیز بهزودی برای گفتگو با مقامهای طالبان در دوحه حاضر خواهد شد.
در همین حال در اسلامآباد، نخستوزیر پاکستان، اعلام کرده است که در صورت پذیرفته شدن خواستههای موجه این کشور، آماده گفتگو با طالبان است.
