منابع محلی از پکتیکا به آمو گفتهاند که در حمله هوایی شام دیروز (جمعه، ۲۵ میزان) نیروهای پاکستانی بر ولسوالی ارگون این ولایت، تنها ۱۰ تن بهشمول زنان و کودکان در یک خانه کشته شدند و همچنین ۱۲ تن دیگر زخمی شدهاند.
به گفته منابع، بمب یک جنگنده پاکستانی بر یک خانه مسکونی در روستای خنادار در ولسوالی ارگون برخورد کرده و این خانه از یک باشنده این ولسوالی به نام «میراجان قصاب» بوده است.
منابع افزودهاند که این رویداد زمانی رخ داد که این باشنده محل همراه با دوستانش پس از پایان بازی کریکت در شهر شرنه، مرکز پکتیکا، راهی خانهاش شدند.
این در حالی است که پیش از این بورد کریکت کشور اعلام کرد که در این حملهها، ۳ بازیکن کریکت و ۵ باشنده دیگر این ولسوالی نیز کشته شدهاند.
گفتنی است که همزمان با تمدید این آتشبس، عصر جمعه، نیروهای پاکستانی بار دیگر با حملههای هوایی بخشهایی از ولسوالی ارگون و برمل پکتیکا را هدف قرار دادند.
یوناما روز پنجشنبه در بیانیهای اعلام کرد که در جریان درگیریهای مرزی اخیر، ۳۷ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۴۲۵ تن زخمی شدهاند. بیشترین تلفات در ولایتهای پکتیا، پکتیکا، خوست، کنر، قندهار و هلمند ثبت شده است.
درگیریهای اخیر از چند روز پیش آغاز شد و به گفته مقامهای محلی، شدیدترین خشونتها از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ تاکنون بوده است.
کارشناسان هشدار دادهاند که تداوم چنین تنشهایی میتواند روند شکننده آتشبس را تضعیف کرده و خطر بیثباتی در منطقه را افزایش دهد؛ بهویژه در شرایطی که گروههای هراسافکن مانند داعش و القاعده در تلاش برای گسترش نفوذ خود در دو سوی مرز هستند.
