طالبان در یک بیانیه گفتهاند که رضا بهرامی، مسئول امور جنوب آسیا در وزار امور خارجه ایران، در دیداری با عبدالکبیر در کابل گفته است که ایران آماده است برای «حل مشکلات» میان طالبان و پاکستان نقش میانجی را بازی کند.
پیش از این نیز وزارت خارجه ایران و رئیسجمهور این کشور بر حل تنش میان طالبان و پاکستان از راه مذاکره تأکید کرده است.
بخشهای مرزی کشور در یک هفته اخیر گواه خونینترین درگیریها میان طالبان و نظامیان پاکستانی بوده است. ملل متحد گفته که در این درگیریها ۳۷ تن کشته و ۴۲۵ تن دیگر زخمی شدهاند. منابع گفتهاند که قرار است هیئتی از طالبان در دوحه با پاکستان در باره حل این تنشها مذاکره کند.
بر بنیاد بیانیه طالبان، آقای بهرامی همچنین گفته است که قرار است ایران ۲۰۰ هزار ویزه کاری برای شهروندان افغانستان صادر کند.
در بیانیه آمده که در این دیدار در پهلوی وضعیت مهاجران در باره تحولات اخیر منطقه نیز گفتگو شده است.
در بیانیه به نقل از آقای بهرامی آمد که انتظار میرود مقامهای بلندپایه ایرانی برای تقویت همکاریها و توسعه روابط اقتصادی به کابل سفر کنند.
عبدالکبیر، وزیر مهاجران طالبان، در این دیدار گفته که طرحی برای حل مشکلات مهاجران در ایران تهیه شده و به تهران ارائه خواهد شد.
وزارت خارجه ایران در باره جزئیات این دیدار چیزی نگفته است.
این در حالی است که ایران از چند ماه به اینسو به اخراج مهاجران کشور به گونه دوامدار ادامه داده است. بر بنیاد آمارهای کمیسیون طالبان برای رسیدگی به مهاجران، در هفتههای اخیر روزانه از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مهاجر از ایران اخراج میشوند.
