امنیت

خلیلزاد: احتمال درگیری گسترده‌تر پس از حمله جنگنده‌های پاکستانی بر کابل وجود دارد

زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، هنگام گفتگو با آمو. آرشیف

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان، می‌گوید که پس از حمله جنگنده‌های پاکستانی بر کابل، احتمال درگیری و بی‌ثباتی گسترده‌تر در حال افزایش است.

جنگنده‌های پاکستانی پنجشنبه‌شب، ۱۷ میزان، بخش‌هایی از کابل را بمباران کردند؛ رویدادی که رسانه‌های پاکستانی گفته‌اند در آن نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان این کشور یا «تی‌تی‌پی» کشته شده است؛ اما مقام‌های پاکستانی و طالبان تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

در این میان زلمی خلیلزاد در اکس نگاشته است که به نظر می‌رسد حمله پاکستان به پایتخت افغانستان با شکست روبه‌رو شده است. ظاهراً فردی که هدف این حمله بود اصلاً در کابل حضور نداشت.

او نوشته است: «اکنون پرسش این است که اسلام‌آباد در گام بعدی چه خواهد کرد؟ آیا حمله‌هایی بیش‌تری در راه است؟ هواپیماهای پاکستانی بر فراز کابل پرواز کرده و دیوار صوتی را شکسته‌اند. در همین حال، افغان‌ها نیز در حال آماده‌سازی برای واکنش هستند. برخی از رهبران خواستار پاسخ فوری شده‌اند. احتمال درگیری و بی‌ثباتی گسترده‌تر در حال افزایش است.»

از طرفی هم نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان می‌گوید که دیپلوماسی می‌تواند یک راه نجات‌بخش برای بحران کنونی باشد.

به گفته او، وزیر دفاع پاکستان و رئیس سازمان اطلاعات این کشور (آی‌اس‌آی) تمایل خود را برای سفر به کابل اعلام کرده‌اند.

زلمی خلیلزاد افزوده است: «آیا این نشان‌دهنده‌ تمایل پاکستان به مذاکره با افغانستان است یا مهم‌تر از آن، با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)؟ من در این باره تردید دارم.»

در عین حال او تاکید کرده که اگر عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، برکنار و با «اتهام‌های ساختگی» زندانی نمی‌شد، احتمالاً توافق اسلام‌آباد با تی‌تی‌پی به نتیجه می‌رسید و هزاران جان شهروندان این کشور نجات پیدا می‌کرد.

این دیپلومات پیشین امریکا می‌افزاید که پاکستان امروز گرفتار بحران و در آستانه تبدیل شدن به یک کشور شکست‌خورده، با شورش و ترور فزاینده، است.

آقای خلیلزاد گفته است: «هنوز برای بازگشت به مسیر دیپلوماسی دیر نشده است؛ اما من خوش‌بین نیستم. جلوگیری از درگیری گسترده‌تر نیازمند فشار و تعامل کشورهای دارای نفوذ با نهادهای حاکم در اسلام‌آباد است.»

این در حالی است که طالبان و وزارت دفاع آنان حمله هوایی پنجشنبه‌شب بر کابل را تنها با بردن اصطلاح «نقض حریم هوایی» محکوم کرده‌اند.