علی امین گنداپور، نخستوزیر خیبرپختونخوا، میگوید که حکومت فدرال پاکستان به پیشنهاد او برای مذاکره با طالبان افغانستان جهت پایان خشونتها در این ایالت، پاسخ مثبت داده و او این اقدام را «دلگرمکننده» خوانده است.
بر بنیاد گزارشهای رسانههای پاکستانی، او روز جمعه گفته است که بیثباتی در افغانستان همچنان بر نظم و قانون در خیبرپختوخوا تأثیر میگذارد.
نخستوزیر خیبرپختونخوا در پاسخ به پرسشی در دیدار با هیئتی از شرکتکنندگان بیستوششمین دوره امنیت ملی و جنگ تحت نظارت دانشگاه دفاع ملی گفته است: «برای رسیدن به یک راهحل پایدار، مذاکره با افغانستان (طالبان) ضروری است.»
آقای گنداپور افزوده که نیروهای مسلح، پولیس و مردم ایالت خیبرپختونخوا «فداکاریهای بزرگی» برای از بین بردن شبهنظامیان انجام دادهاند و افزود: «ما به شهدای که جان خود را برای صلح فدا کردند، درود میفرستیم.»
او گفت که خیبرپختونخوا دههها میزبان مهاجران افغانستان بوده است؛ اما بازگشت آنان سیاست دولت فدرال بوده است. با این حال، او تأکید کرده که این روند باید با عزت انجام شود.
آقای گنداپور تاکید کرده که خیبرپختونخوا از منابع غنی برخوردار است؛ اما «متأسفانه» دولتهای گذشته در تضمین استفاده مؤثر از آنها در این ایالت کوتاهی کردهاند. او اظهار داشت: «از روز اول، ما الگویی از خوداتکایی اقتصادی را اتخاذ کردیم و در بخشهایی با پتانسیل قوی سرمایهگذاری قابل توجهی انجام دادیم.».
این در حالی است که پیش از این مقامهای پاکستانی بارها گفتهاند که گروههای «هراسافکن» بهویژه تحریک طالبان پاکستان یا تیتیپی که در برابر دولت این کشور میجنگند، در افغانستان پناهگاه امن دارند و از این مکانها برای سازماندهی حملهها در داخل خاک پاکستان استفاده میکنند.
با این حال اما طالبان همواره حضور و فعالیت گروههای تروریستی از جمله تیتیپی در افغانستان را رد کردهاند و گفتهاند که خاک کشور تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان نیست؛ ادعای که ظاهراً به نظر میرسد مقامهای پاکستانی آن را چندان عملی نمیدانند.
