مهاجرت

والی تهران: اخراج مهاجران ۳۰۰۰ صنف درسی را در پایتخت ایران خالی کرد

عکس از یک صنف درسی در خراسان رضوی ایران. آرشیف

محمد صادق معتمدیان، والی تهران، می‌گوید که اجرای مرحله دوم اخراج مهاجران افغانستان که او «طرد اتباع» خوانده، به اجرا درآمده است و گفته است که ۳۰۰۰ صنف درسی در پایتخت ایران به دلیل این اخراج‌ها خالی شده‌اند.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایرانی، او همچنین گفته است که اخراج مهاجران افغانستان باعث کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصد اجاره خانه‌ها در مناطق مختلف تهران شده است.

در همین حال اسماعیل عبدی، رئيس آموزش‌وپرورش و فعال صنفی معلمان در تهران، در واکنش به گفته‌های والی تهران به ایران‌وایر گفته است: «بیرون راندن دانش‌آموزان افغانستانی نه‌ تنها کاستی‌های آموزشی را پنهان نمی‌کند؛ بلکه خود به ابزاری برای سرکوب سازمان‌یافته بدل می‌شود.»

این در حالی است که پس از جنگ ۱۲ روزه با اسرائيل، ایران اخراج مهاجران افغانستان به‌ویژه با طرح این اتهام که برخی از آنان «جاسوس اسرائیل بوده‌اند» را شدت بخشید؛ اما همچنان این پرسش باقی است که دست‌آورد دولت این کشور از فشار بر مهاجران افغانستان چه بوده است؟

از طرفی هم شماری از مهاجران کشور پس از اخراج اجباری از ایران، روایت‌های مختلف و «اسف‌باری» دارند. آنان می‌گویند که با «خشونت‌، شکنجه، هتک حرمت، ضرب و شتم، اخاذی، مصادره اموال و پاره‌ساختن پاسپورت‌های‌شان» رو‌به‌رو شده‌اند.