مجید پارسا، مدیرکل آموزش و پرورش تهران، میگوید که در سال جاری کمتر از ۱۰۰۰۰ کودک مهاجر افغانستان در مکتبهای مرکز و اطراف پایتخت ایران ثبتنام کردهاند.
مقامهای ایرانی مهاجران افغانستان را «اتباع بیگانه» میخوانند و این مقام آموزش و پرورش تهران، در مورد آمارهای ثبتنام کودکان مهاجر افغانستان در این کشور جزئیات ارائه نکرده است.
بر بنیاد گزارشهای رسانههای ایرانی، اما او گفته است: «آنانی که مدارک هویتی قانونی داشته باشند قطعا ثبتنام خواهند شد. هر قدر دانشآموزان بتوانند از وزارت کشور (داخله) مدارک هویتی معتبر بگیرند قاعدتاً ثبتنام آنان انجام خواهد شد.»
مجید پارسا با بیان اینکه تفاوت مکتبهای شهر تهران با مکتبهای ولسوالیهای اطراف آن این است که دائم در آنها مکتبهای دو نوبته در حال اضافه شدن بودند که این موضوع در حال توقف است، گفت: «در شهر تهران اکثر مدارس تک نوبتاند، شاید سنوات گذشته وقتی رشد دانشآموزی اتفاق میافتاد به سمت دو نوبت شدن میرفتیم؛ اما با شرایطی که الان داریم، امسال پیشبینی کردیم که به اندازه دو دانشآموز میانگین، تراکم دانشآموزی کاهش پیدا کند؛ یعنی میانگین تراکم دانشآموزی از ۳۳ به ۳۱ خواهد رسید.»
مدیرکل آموزش و پرورش تهران تاکید کرده که آنان در مسیر کاهش تراکم جمعیت دانشآموزی تلاش خواهند کرد مکتبهای دو نوبتی که در برخی از مناطق پرتراکم وجود دارد، کاهش یابند.
این مقام آموزش و پرورش تهران افزوده است که وزارت داخله ایران برای دانشآموزان مهاجری که در این کشور هستند، شرایط را تسهیل کرده تا بتوانند زودتر مدارک هویتی دریافت کنند.
او میافزاید که هر قدر دانشآموزان مهاجر بتوانند از وزارت داخله این کشور مدارک هویتی معتبر بگیرند قاعدتاً ثبتنام آنان انجام خواهد شد.
