فرماندهی پولیس طالبان در قندز میگوید که نیروهای آنان یک فعال اجتماعی را در این ولایت بازداشت کردهاند.
در خبرنامه طالبان گفته شده که این شخص به اتهام نشر مطالب انتقادی که طالبان آن را «تبلیغات» علیه خود شان میخوانند، بازداشت شده است.
در این خبرنامه آمده است که این فرد توسط نیروهای کشفی اداره مبارزه با «هراسافکنی» طالبان در قندز بازداشت شده است.
طالبان میگویند که این فرد را به ادارههای عدلی و قضاییشان تحویل دادهاند؛ اما در مورد هویت این فرد، جزئیات بیشتر ندادهاند.
این در حالی است که منابع محلی در ولایت خوست پیش از این به آمو گفتند که نیروهای استخبارات طالبان در این ولایت محمدالله گران، فعال شبکههای اجتماعی، را نیز بازداشت کردهاند.
بستگان محمدالله گران میگویند که دلیل بازداشت او، نوشتههای انتقادی در فیسبوک بوده است.
طالبان در ماههای اخیر بارها منتقدان خود را به دلیل اعتراض به وضعیت کشور و سیاستهای آنان، بازداشت و شکنجه کردهاند.
در تازهترین مورد، روز سهشنبه دو تن در ولایت قندز به دلیل «تبلیغات در شبکههای اجتماعی» بازداشت شدند.
همچنین، پیشتر فاروق اعظم، مشاور وزارت انرژی و آب طالبان، نیز پس از انتقاد از هبتالله آخندزاده رهبر آنان، بازداشت شد. او خواستار اعزام پرستاران زن به مناطق زلزلهزده کنر شده بود و این سخنانش واکنش تند طالبان را برانگیخت.
گفتنی است که اخیراً طالبان خدمات انترنت فایبرنوری را نیز در ۱۴ ولایت کشور قطع کردهاند که به گفته منابع، این روند در سراسر کشور عملی خواهد شد.
این اقدام طالبان با با واکنشهای تندی روبهرو شده است و شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر و آزادی بیان، آن را تهدید جدی برای آزادی بیان و «اقدام غیرانسانی» عنوان کردهاند.
