نهاد حمایتکننده رسانههای آزاد افغانستان یا نی در تبعید میگوید که اخیراً قطع خدمات انترنت فایبرنوری در برخی ولایتهای کشور به دلیل «لاپوشانی جنایات ضدبشری طالبان و محدودیت بیشتر بر آموزش دختران» صورت گرفته است.
این نهاد در بیانیهای این اقدام طالبان را گامی در راستای محروم ساختن شهروندان افغانستان از حقوق اساسیشان دانسته و گفته است که طالبان با این اقدام میخواهند «جنایات جنگی و علیه بشریت شان» را افزایش دهند.
نی در تبعید تاکید کرده با این اقدام طالبان نگران است که شهروندان افغانستان بیشتر از پیش در معرض خشونت و جنایت قرار گیرند و شاهد نابودی خویش باشند.
به باور نی در تبعید این اقدام طالبان «قطعاً» به این دلیل صورت گرفته است که دیگر کسی نتواند آنچه در افغانستان می گذرد را برای مردمان جهان گزارش دهند. همچنان طالبان با این اقدام شان می خواهند آن چه در افغانستان میگذرد دیگر مستند نشده و اقدام حقوقی را در سطح جهان در قبال نداشته باشد.
از طرفی هم این نهاد باور دارد که این کار طالبان در راستای افزایش محدودیت بر حقوق بانوان به خصوص در زمینه آموزش دختران انجام شده است؛ چون آموزش از راه دور (آنلاین) به نحوی می توانست راهحل نسبی در زمینه برخورد با محدودیتهای آموزشی زنان در افغانستان که از سوی طالبان اعمال شده است، محسوب شود.
در بیانیه این نهاد آمده است که طالبان با منع استفاده از خدمات انترنت همگانی فایبر نوری، این راهحل را نیز از بین برده و آموزش دختران افغانستان را به گونه کامل غیر ممکن ساختهاند.
با این حال به باور نی در تبعید، تعیین هیئت جهت یافتن راه بدیل «اسلامی» و جستجوی راههای رصد کردن مکالمات به خصوص تلفونی که بر مذاق طالبان نیست، میتواند زندگی مردم را در خانههای شان نیز با خطر مواجه کند.
این نهاد تاکید میکند که این عمل طالبان، افغانستان را به کوریای شمالی دوم تبدیل میکند، با این تغییر که در کوریای شمالی برای پوشش و آموزش زنان و دختران محدودیتی وجود ندارد؛ اما در افغانستان این محدودیت به گونه حد اکثری وجود دارد.
این در حالی است مه اخیراً طالبان خدمات انترنت فایبرنوری را در بیش از ده ولایت کشور قطع کردهاند؛ اقدامی که با واکنشهای جدی و تند شهروندان و نهادهای مدافع حقوق بشر روبهرو شده است.
