محمد نسیم حقانی، رئيس گماشتهشده طالبان در دانشگاه شیخ زاید خوست، در سخنرانی تازهای گفته است که جهاد بر پاکستان «فرض عین» است و بر هر فرد مسلمان «واجب» است.
او در جریان سخنرانی خود که بخشهایی از آن در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود، دولت پاکستان را «مزدور» خواند و مدعی شد که قوانین این کشور تحت «نفوذ یهودیان و مسیحیان» است.
هرچند آمو تاریخ و مکان دقیق این سخنان آقای حقانی را تایید نمیکند؛ اما اظهارات او از منظر تحلیلهای سیاسی منطقهای و بینالمللی ادعای مهمی تلقی میشود که میتواند بُعد جدیدی را در روابط سیاسی طالبان و پاکستان رقم بزند.
طالبان و وزارت تحصیلات عالی زیر اداره آنان تاکنون هیچ توضیحی در مورد اظهارات او ارائه نکردهاند.
آگاهان میگویند که چنین اظهاراتی از یکسو اعتبار علمی دانشگاهها را زیر سوال میبرد و از سوی دیگر، ممکن است روابط طالبان و پاکستان را بیش از پیش متشنج کند.
محمد نسیم حقانی یکی از علمای دینی است که پیش از این با شاخههای فرهنگی یا آموزشی طالبان از نزدیک همکاری داشته است. این اولین بار نیست که از او اظهارات تند سیاسی یا مذهبی شنیده میشود.
