خاور میانه

روبیو از قطر خواست به کمک‌هایش به جنگ غزه ادامه دهد

عکس از مارکو روبیو وزیر خارجه ایالات متحده

مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه همزمان با نشست رهبران کشورهای عرب و خلیج فارس در دوحه برای پاسخ به حمله اسرائیل، در پایتخت اسرائيل از قطر خواست تا به ایفای نقش سازنده در حل مناقشه غزه ادامه دهد.

قطر، متحد ایالات متحده که در مذاکرات بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس میانجیگری می‌کرد، هفته گذشته از حمله اسرائیل به پایتخت خود که رهبران حماس ساکن آن‌جا را هدف قرار داد، خشمگین شده است.

بر بنیاد گزارش رویترز، آقای روبیو در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در دفترش در اورشلیم صحبت می‌کرد، گفت قطر می‌تواند به دستیابی به اهداف آزادی تمام ۴۸ گروگانی که هنوز در غزه در بازداشت هستند، خلع سلاح حماس و ساختن آینده‌ای بهتر برای غزه‌ای‌ها کمک کند.

او گفت: «و بنابراین ما همچنان قطر را تشویق خواهیم کرد تا در این زمینه نقشی سازنده ایفا کند.»

نخست‌وزیر اسرائيل که از زمان حمله بر دوحه که با محکومیت گسترده روبه‌رو شده، ذره‌ای عقب‌نشینی نکرده است و گفته است که حمله‌های بیش‌تر به رهبران حماس «هر کجا که باشند» را منتفی نمی‌داند.

ارتش اسرائیل به حمله به غزه ادامه می‌دهد

در حالی که دیپلوماسی در اورشلیم و دوحه در جریان بود، نیروهای اسرائیلی به حمله خود به شهر غزه ادامه می‌دادند و مقام‌های بهداشت محلی اعلام کردند که در حمله‌ها به دو خانه و یک خیمه محل سکونت یک خانواده آواره، حداقل ۱۶ فلسطینی کشته شدند.

ارتش اسرائيل همچنین حدود یک ساعت پس از هشدار به خانواده‌های آواره‌ای که در داخل و اطراف آن پناه گرفته بودند تا آن‌جا را ترک کنند، به یک ساختمان ۱۶ طبقه‌ای در غرب شهر که گمان می‌رود بلندترین ساختمان در نوار غزه باشد، حمله و آن را ویران کرد. این ارتش اعلام کرد که از این ساختمان برای پنهان کردن «زیرساخت‌های تروریستی» استفاده می‌شود.

روبیو از اسرائیل که به دلیل خشم گسترده از تلفات بزرگ در غزه و بحران انسانی و گرسنگی مداوم در این منطقه محصور فلسطینی، به طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی شده است، حمایت قاطع کرد.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، گفته است که می‌خواهد جنگ غزه به زودی پایان یابد و همه گروگان‌ها آزاد شوند؛ اما واشنگتن هیچ اقدامی برای مخالفت با طرح نتانیاهو برای ادامه جنگ برای کنترول کامل این منطقه و حذف حماس انجام نداده است.