یو شیائویونگ، نماینده ویژه چین برای افغانستان از نشست چهارجانبه کشورهای چین، روسیه، ایران و پاکستان درباره افغانستان خبر داده است.
این نشست به تاریخهای ۱۱ و ۱۲ سپتمبر در شهر دوشنبه، به ریاست تاجیکستان با محور مشورتهایی در مورد مسئله افغانستان برگزار شده است.
نماینده ویژه چین در اکس این نشست را «نشست چهارجانبه امنیت ملی» کشورهای اشتراککننده عنوان کرده که در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شده است.
او گفته است که در این حاشیه این نشست با محمد صادق خان نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان نیز دیداری داشته است. یو شیائویونگ در مورد این نشست چهارجانبه جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.
اما صفحه اکس منسوب به سازمان همکاری شانگهای که خبرهای مربوط این سازمان را پخش میکند، گفته است که «امنیت منطقهای، ثبات، توسعه پایدار در افغانستان و کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان» از بحثهای نشست چهارجانبه در تاجیکستان بوده است.
در این نشست چهارجانبه، نمایندگان ویژه پاکستان، چین، روسیه و ایران در امور افغانستان شرکت کردند.
در همین حال، محمد صادق خان، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، گفته است که در این نشست در مورد تعامل نتیجهمحور با مقامهای طالبان، حمایت از نیازهای بشردوستانه و تهدید جدی ناشی از گروههای هراسافکن متعدد مستقر در افغانستان توافق شده است.
این در حالی است که چین، پاکستان و طالبان پیش از این نشستهای سهجانبه در سطح وزیران خارجه را نیز برگزار کردهاند.
پیش از این وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که موضوع «هراسافکنی» و تهدیدهای امنیتی از خاک افغانستان، از موارد مهم نشست سهجانبه بوده است.
با این حال اما طالبان همواره حضور گروههای «هراسافکن» از جمله تیتیپی و دیگر گروهها در خاک افغانستان را رد کردهاند و گفتهاند که خاک افغانستان تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست.
