گروهی از مهاجران افغانستان مقیم آلمان با تجمع اعتراضی مقابل سفارت کشور در برلین، مخالفت شدید خود را با پذیرش دو دیپلومات طالبان توسط آلمان اعلام کردند.
معترضان میگویند که این حرکت اعتراضیشان در واکنش به نگرانیهای فزاینده از تلاشهای سیاسی برای عادیسازی روابط با طالبان و نادیدهگرفتن نقض گسترده و مستمر حقوق بشر در افغانستان، بهویژه حقوق زنان، خبرنگاران و اقلیتها، برگزار شده است.
معترضان با سردادن شعارهایی مانند «طالب نماینده مردم ما نیست، نه به رسمیت بخشی به تروریزم و حقوق زن خط قرمز ماست»، خواستهاند که دولت آلمان از هرگونه تعامل سیاسی با طالبان پرهیز کند و این گروه را بهعنوان نماینده مشروع مردم افغانستان به رسمیت نشناسد.
در بیانیه این معترضان آمده است: «طالبان با زور بر کشور حاکم شدهاند؛ اما مشروعیت سیاسی و بینالمللی ندارند.»
این معترضان میگویند که طالبان مسبب سرکوب گسترده مردم افغانستان، بهویژه زنان و دختران هستند و جهان نباید با بیتفاوتی از کنار آن بگذرد.
آنان با اشاره به حضور دو عضو هیئت طالبان در یک نشست اخیر در آلمان اعلام کردند که در واکنش به این اقدام علیه این دو فرد در دادگاههای آلمان شکایت قانونی ثبت خواهند کرد.
این معترضان تأکید کردهاند که این افراد نه دیپلومات، بلکه اعضای «یک گروه تروریستی» هستند که باید در محاکم بینالمللی پاسخگوی جنایاتشان باشند.
برخی از مهاجران افغانسستان شرکتکننده در این تجمع، این اقدام دولت آلمان را توهین به خون قربانیان دانسته و هشدار دادند که عادیسازی روابط با طالبان، «پیام خطرناکی» به ناقضان حقوق بشر در سراسر جهان ارسال میکند.
در این بیانیه آمده است که این تجمع اعتراضی بهصورت مسالمتآمیز برگزار شد و شرکتکنندگان اعلام کردند که مبارزه برای عدالت، حقوق بشر، و صدای واقعی مردم افغانستان را در اروپا ادامه خواهند داد.
