وزیران خارجه هشت کشور از جمله قطر، امارات متحده عربی، اردن، ترکیه، مصر، اندونزیا، پاکستان و عربستان سعودی، در یک بیانیه مشترک اقدامات اخیر در مسجدالاقصی را «به شدیدترین وجه» نکوهش کردهاند.
در این بیانیه آمده است که ورود شهرکنشینان اسرائیلی به مسجدالاقصی تحت حمایت نیروهای اسرائیلی و همچنین برافراشتن پرچم اسرائیل در محوطه آن، «اقداماتی تحریکآمیز و غیرقابل قبول» است.
وزیران خارجه این کشورها تأکید کردهاند که این اقدامات «نقض آشکار قوانین بینالمللی و قطعنامههای سازمان ملل متحد» و همچنین تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی اماکن مقدس در بیتالمقدس شرقی است.
در بخش دیگری از بیانیه، این کشورها از آنچه «نقضهای نظاممند اسرائیل» خوانده شده، انتقاد کرده و گفتهاند این اقدامات با هدف «تغییر هویت تاریخی، حقوقی و جمعیتی بیتالمقدس شرقی» انجام میشود.
آنها همچنین هشدار دادهاند که ادامه این روند «تنشها را افزایش میدهد، بیثباتی و افراطگرایی را تشدید میکند و تلاشهای بینالمللی برای صلح را تضعیف میکند».
در این بیانیه آمده است: «ما هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی مسجدالاقصی و دیگر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی را قاطعانه رد میکنیم.»
وزیران خارجه همچنین تأکید کردهاند که کل محوطه مسجدالاقصی «مکان عبادت اختصاصی مسلمانان» است و اداره آن بر عهده نهاد اوقاف وابسته به دولت اردن است.
در پایان، این کشورها بار دیگر حمایت خود از مردم فلسطین را اعلام کرده و گفتهاند: «ما بر حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و تشکیل یک کشور مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی بیتالمقدس شرقی تأکید میکنیم.»
این در حالی است که پیش از این اکسیوس به نقل از سه منبع نوشت که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در تماسی آتشآلود با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از اقدامهای آن کشور در برابر لبنان به شدت انتقاد کرده است.
