سازمان جهانی بهداشت به مناسبت «۳۱ می، روز جهانی بدون تنباکو» گفته است که شرکتهای تولیدکننده تنباکو محصولات خود را عمداً طوری طراحی میکنند که افراد بیشتر وابسته آن شوند.
به گفته این سازمان، مواد قندی، طعمدهندهها و مواد خنککننده، همگی تلخی و تند بودن نیکوتین را پنهان میکنند تا افراد دود بیشتری را استنشاق کرده و سریعتر به آن وابسته شوند.
سازمان جهانی بهداشت در افغانستان در کارزار جهانی به مناسبت این روز از همه خواسته است که برای جامعه بدون استفاده از تنباکو تلاش کنند.
کارزارهای سازمان جهانی بهداشت به مناسبت این روز، هر سال بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارد تا آگاهی عمومی را درباره مضرات شدید دخانیات افزایش دهد و با ترفندهای صنایع تنباکو مقابله کنند.
شعار و تمرکز اصلی کارزار جهانی سال ۲۰۲۶ این سازمان، «رونمایی از جذابیتهای دروغین؛ مقابله با اعتیاد به نیکوتین و تنباکو» عنوان شده است.
هدف از گرامیداشت از این روز، افشاگری ترفندهای جدید صنایع دخانیات؛ تمرکز بر فاش کردن راهبردهای جدید این شرکتها، از جمله استفاده از نیکوتینهای سنتزی (مصنوعی) و نمکهای نیکوتین که برای افزایش پتانسیل اعتیادآوری طراحی شدهاند، است.
