وزارت خارجه پاکستان گفته است که محمد اسحاقدار، وزیر خارجه این کشور با همتای امریکایی خود در سفری در واشنگتن دیسی، درباره تهدیدهای «هراسافکنی ناشی از خاک افغانستان» گفتگو کرده است.
در بیانیه این وزارت آمده است که وزیر خارجه پاکستان در این دیدار نگرانیهای این کشور را در مورد «استفاده گروههای هراسافکن از خاک افغانستان» برای اقدامها در برابر پاکستان مطرح کرده و بر ضرورت تقویت همکاریهای «ضد هراسافکنی» برای مقابله با چالشهای امنیتی تاکید کرده است.
بر اساس این بیانیه، دو طرف توافق کردند که همکاریهای دوجانبه را در زمینههای مبارزه با «هراسافکنی» و امنیت، تجارت و سرمایهگذاری، تقویت کنند.
در بیانیه افزوده شده است: «آنان همچنین توافق کردند که مشارکت پاکستان و ایالات متحده را که با تبادلات سطح بالا و منافع مشترک در صلح، امنیت و رفاه منطقهای پیش میرود، پیش ببرند.»
وزارت خارجه ایالات متحده تاکنون در این باره چیزی نگفته است.
پیش از این طالبان حضور گروههای «هراسافکن» در افغانستان را رد کرده و گفتهاند که «به هیچ کسی» اجازه استفاده از خاک کشور را در برابر کشورهای دیگر نمیدهند.
اما مقامهای پاکستانی همواره تاکید کردهاند که طالبان افغانستان باید از استفاده از خاک افغانستان توسط گروههای«هراسافکن»، از جمله تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» که حملههایی را در داخل خاک این کشور انجام میدهند، جلوگیری کنند؛ موردی که باعث افزایش تنش و چندین بار درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی و همچنین بمبارانهای هوایی بخشهایی از کشور توسط جنگندهها و پهپادهای پاکستانی نیز شده است.
