در ادامه افزایش تنشها میان ایران و ایالات متحده در خاورمیانه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادعا کرده است که یک پهپاد امریکایی را سرنگون کرده است.
این ادعا همزمان با تشدید درگیریهای پراکنده و حملههای متقابل در منطقه مطرح شده است.
سپاه پاسداران در بیانیهای گفته است که سامانههای پدافند هوایی این کشور یک پهپاد از نوع «امکیو۹» متعلق به ایالات متحده را در حریم هوایی ایران هدف قرار داده و منهدم کردهاند.
در این بیانیه همچنین آمده است که نیروهای ایرانی به یک جنگنده دیگر که به گفته آنها وارد فضای هوایی ایران شده بود، نیز واکنش نشان دادهاند.
بر اساس ادعای سپاه، این اقدام در پاسخ به آنچه «نقض حریم هوایی ایران و اقدامات خصمانه نیروهای امریکایی» عنوان شده، انجام گرفته و تهران حق پاسخگویی متقابل را برای خود محفوظ میداند.
در همین حال، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) تاکنون بهگونه رسمی این ادعا را تأیید یا رد نکردهاست، اما پیشتر گفته بود که نیروهای امریکایی در منطقه در وضعیت آمادهباش قرار دارند و عملیاتهایی را با هدف «حفاظت از نیروها و تأسیسات خود» انجام میدهند.
این تحول در حالی گزارش میشود که طبق گزارشها دیپلماتیک، تلاشهایی برای مدیریت تنشها و ادامه مذاکرات غیرمستقیم میان دو طرف در جریان است، اما اختلافات بر سر موضوعات کلیدی از جمله فعالیتهای هستهای ایران و امنیت تنگه هرمز همچنان پابرجا باقی مانده است.
