غرب آسیا

ترمپ: اورانیوم غنی‌شده در امریکا یا در ایران نابود خواهد شد

دونالد ترمپ در حال صحبت کردن با خبرنگاران هنگام سوارشدن به هواپیمای ایرفورس وان

دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، به تازگی گفته است که اورانیوم غنی‌شده ایران یا به امریکا تحویل داده شده و نابود خواهد شد یا در خود همان کشور از بین خواهد رفت.

او در بیانیه‌ تازه‌ای در شبکه تروث‌سوشیال خود گفته است که کمیسیون انرژی اتمی یا نهاد معادل آن از نابودی اورانیوم غنی‌شده ایران نظارت خواهد کرد.

ترمپ نوشته است: «اورانیوم غنی‌شده یا فوراً به ایالات متحده تحویل داده خواهد شد تا به کشور بازگردانده و نابود شود، یا ترجیحاً با همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران، در همان محل یا در مکان قابل قبول دیگری نابود خواهد شد و کمیسیون انرژی اتمی یا نهاد معادل آن، شاهد این روند و رویداد خواهد بود.»

ترمپ در حالی از نابودی اورانیوم غنی‌شده ایران به هر شکلی سخن زده است که پیش از این رسانه الحدیث عربستان سعودی گزارش داد که ایران در چارچوب تلاش‌ها برای حل‌وفصل تنش با ایالات متحده، آمادگی خود را برای انتقال اورانیوم با غنای بالا از خاک این کشور اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، تهران این اقدام را مشروط به آن کرده است که اورانیوم به چین منتقل شود و همچنین در پی دریافت تضمین‌هایی از چین پیش از پیش‌برد مذاکرات با امریکا است.

منابع این رسانه جزئیات بیش‌تری درباره ماهیت این تضمین‌ها یا زمان احتمالی اجرای چنین طرحی ارائه نکرده‌اند.

از طرفی هم رئیس‌جمهور ایالات متحده پیش از این گفت که هرگونه توافق احتمالی با ایران برای حل‌وفصل تنش‌ها باید شامل پیوستن چندین کشور، از جمله خود ایران، به «توافق‌نامه‌های ابراهیم» باشد.

او تصریح کرد که منظورش کشورهایی چون عربستان سعودی، قطر، پاکستان، ترکیه، مصر و اردن است. به گفته او، ممکن است یک یا دو کشور دلایلی برای عدم پیوستن داشته باشند، اما «اکثریت باید آماده، مایل و قادر به انجام این کار باشند».