خاور میانه

الحدیث: ایران آماده فرستادن اورانیوم غنی‌شده به چین است

ایران در چارچوب تلاش‌ها برای حل‌وفصل تنش با ایالات متحده، آمادگی خود را برای انتقال اورانیوم با غنای بالا از خاک این کشور اعلام کرده است.

بر اساس گزارش الحدیث عربستان سعودی که به نقل از منابع بلندپایه منتشر شده، تهران این اقدام را مشروط به آن کرده است که اورانیوم به چین منتقل شود.

به گفته این منابع، ایران همچنین در پی دریافت تضمین‌هایی از چین پیش از پیشبرد مذاکرات با امریکا است.

این منابع جزئیات بیشتری درباره ماهیت این تضمین‌ها یا زمان احتمالی اجرای چنین طرحی ارائه نکرده‌اند.

در همین حال رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفته است که هرگونه توافق احتمالی با ایران برای حل‌وفصل تنش‌ها باید شامل پیوستن چندین کشور، از جمله خود ایران، به «توافق‌نامه‌های ابراهیم» باشد.

آقای ترمپ در پیامی در شبکه اجتماعی «تروت سوشال» نوشته است که پس از تلاش‌های گسترده امریکا برای حل این موضوع، «دست‌کم باید این کشورها هم‌زمان توافق‌نامه‌های ابراهیم را امضا کنند».

او تصریح کرده که منظورش کشورهایی چون عربستان سعودی، قطر، پاکستان، ترکیه، مصر و اردن است. به گفته او، ممکن است یک یا دو کشور دلایلی برای عدم پیوستن داشته باشند، اما «اکثریت باید آماده، مایل و قادر به انجام این کار باشند».

رئیس‌جمهور امریکا افزوده است که در صورت تحقق این شرایط، توافق احتمالی با ایران می‌تواند به رویدادی «تاریخی‌تر» تبدیل شود.