خاور میانه

ترمپ: امریکا و ایران به نهایی‌کردن توافق بسیار نزدیک‌تر شده‌اند

دونالد ترمپ رئيس جمهور ایالات متحده

دونالد ترمپ،، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفته است که واشنگتن و تهران به نهایی‌کردن یک توافق «بسیار نزدیک‌تر» شده‌اند و روند گفت‌وگوها «هر روز بهتر و بهتر می‌شود.»

آقای ترمپ روز شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های امریکایی افزوده است که پس از بررسی آخرین پیشنهاد ایران با مشاوران و مذاکره‌کنندگانش، احتمالاً تا فردا درباره دستیابی به یک توافق «خوب» یا «نابودی کامل» ایران تصمیم نهایی خواهد گرفت.

او گفته است که احتمال وقوع هر یک از این دو سناریو «پنجاه-پنجاه» است.

رئیس‌جمهور امریکا افزوده است که قرار است با جرد کوشنر، استیو ویتکوف و جی دی ونس درباره پاسخ تازه تهران گفت‌وگو کند.

آقای ترمپ به آکسیوس گفته است: «فکر می‌کنم یکی از دو اتفاق رخ خواهد داد؛ یا ضربه‌ای به آن‌ها وارد می‌کنم که هرگز مشابه آن را تجربه نکرده باشند، یا این‌که توافقی امضا خواهیم کرد که خوب باشد.»

او همچنین ادعاها درباره نگرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از احتمال امضای توافقی نامطلوب را رد کرده است.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، پس از دیدار با مقام‌های ایرانی تهران را ترک کرده است.

به گفته مقام‌های پاکستانی، هرچند هنوز توافق نهایی حاصل نشده، اما «پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای» برای رسیدن به تفاهم میان تهران و واشنگتن به دست آمده است.

براساس گزارش‌ها، پیش‌نویس جدیدی که قرار است از سوی ترمپ بررسی شود، نتیجه رایزنی‌های انجام‌شده میان ایران و پاکستان است.

همزمان، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که تهران و واشنگتن در مرحله نهایی گفت‌وگوها بر سر یک یادداشت تفاهم برای پایان‌دادن به درگیری‌ها قرار دارند.

به گفته او، این یادداشت شامل موضوعاتی چون بازگشایی تدریجی تنگه هرمز، کاهش فشارهای امریکا و آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران نیز می‌شود.

این مقام ایرانی افزوده است که در صورت امضای این تفاهم‌نامه، مذاکراتی ۳۰ تا ۶۰ روزه برای دستیابی به توافقی جامع‌تر آغاز خواهد شد.

با این حال، ترمپ تأکید کرده است که تنها توافقی را خواهد پذیرفت که موضوع غنی‌سازی اورانیوم و سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را نیز در بر گیرد؛ مسائلی که از اصلی‌ترین نقاط اختلاف میان دو طرف به شمار می‌روند.

در ۲۴ ساعت گذشته، کشورهای قطر، مصر، ترکیه، عربستان سعودی و پاکستان تلاش‌های دیپلوماتیک فشرده‌ای را برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن آغاز کرده‌اند.

همچنین مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، گفته است که در مذاکرات «پیشرفت‌هایی» حاصل شده و ممکن است در ساعات آینده خبرهای تازه‌ای منتشر شود.

او بار دیگر تأکید کرده است که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و باید از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود صرف‌نظر کند.

با وجود این تحولات، اختلافات دو طرف بر سر برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت تنگه هرمز همچنان پابرجاست و هنوز روشن نیست که حتی در صورت دستیابی به یک توافق اولیه، این مسائل به‌طور کامل حل‌وفصل شوند.