خاور میانه

ایران: در صورت درخواست امریکا برای تحویل اورانیوم، توافقی حاصل نخواهد شد

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که اگر ایالات متحده خواهان تحویل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران باشد، دستیابی به توافق میان تهران و واشنگتن ممکن نخواهد بود.

آقای بقایی افزوده است که هرگونه درخواست مبنی بر واگذاری اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا از سوی ایران «غیرقابل قبول» است.

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از او گزارش داده است که اختلاف‌ها درباره مسئله اورانیوم غنی‌شده همچنان پابرجاست و در صورت تمرکز بر این موضوع، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

آقای بقایی همچنین گفته است که یک هیئت قطری در حال حاضر با عباس عراقچی در حال گفت‌وگو است و پاکستان همچنان نقش میانجی اصلی در مذاکرات را ایفا می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرده است که مذاکرات با ایالات متحده هنوز به مرحله نهایی نزدیک نشده و مشخص نیست توافق احتمالی در هفته‌ها یا ماه‌های آینده حاصل شود.

او افزوده است که اختلاف‌ها میان تهران و واشنگتن «عمیق و قابل توجه» است و در حال حاضر تمرکز اصلی مذاکرات بر پایان دادن به تنش‌ها و جنگ قرار دارد، نه ورود به جزئیات برنامه هسته‌ای.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که عاصم منیر، رئیس ارتش پاکستان به همراه یک هیئت امنیتی بلندپایه وارد تهران شده است؛ سفری که برخی تحلیلگران آن را تلاشی برای کاهش اختلاف‌ها میان ایران و ایالات متحده ارزیابی می‌کنند.

از سوی دیگر، مارکو روبیو گفته است که در مذاکرات «پیشرفت‌هایی» حاصل شده، اما هنوز توافق نهایی به دست نیامده است.

او همچنین تأکید کرده که واشنگتن اجازه نخواهد داد ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا را حفظ کند؛ موضوعی که همچنان یکی از اصلی‌ترین نقاط اختلاف میان دو کشور به شمار می‌رود.

کنترول تنگه هرمز نیز از دیگر محورهای اختلاف عنوان شده است. روبیو گفته است که ایالات متحده به دنبال یک «طرح جایگزین» در صورتی است که ایران از باز نگه داشتن این آبراه راهبردی خودداری کند.