کریس رایت، وزیر انرژی ایالات متحده، گفته است که انتظار میرود تنگه هرمز «حداکثر تا پایان تابستان امسال» بازگشایی شود.
او هشدار داده است که در صورت ادامه اختلال از سوی ایران در عبور و مرور این آبراه استراتژیک، احتمال مداخله نظامی امریکا وجود دارد.
رایت روز جمعه در گفتوگو با شبکه سیانبیسی گفت با وجود تنشهای جاری میان واشنگتن و تهران، احتمال دارد در «چند روز آینده» توافق دیپلماتیک میان دو طرف حاصل شود.
او تأکید کرد که در حال حاضر، مسیر مذاکره همچنان گزینه ترجیحی ایالات متحده است.
به گفته او، آتشبس شکننده میان امریکا و ایران که در ۸ اپریل با میانجیگری پاکستان برقرار شده بود و بعداً از سوی دونالد ترمپ تمدید شد، همچنان تحت فشار قرار دارد.
رایت هشدار داد: «اگر ایران همچنان اقتصاد جهان را گروگان بگیرد، ارتش ایالات متحده تنگه هرمز را باز خواهد کرد، اما این کار ساده نخواهد بود.»
در همین حال، همزمان با افزایش تنشهای سیاسی، انجمن موتر امریکا گزارش داده است که میانگین قیمت تیل در این کشور به ۴.۵۳ دالر در هر گلن رسیده است.
مقامهای امریکایی همچنین گفتهاند که صادرات گاز طبیعی مایع برای جبران اختلالهای احتمالی در حال افزایش است.
در واکنش، وزیر خارجه ایران هشدار داده است که ایالات متحده با پیامدهای اقتصادی گسترده در صورت ادامه فشارها و درگیری مواجه خواهد شد.
عباس عراقچی در پیامی در شبکه اجتماعی اکس گفته است که شهروندان امریکایی با افزایش هزینههای اقتصادی روبهرو خواهند شد و به پیامدهایی مانند رشد قیمت سوخت، فشار بر بازارها و افزایش نرخ وام مسکن اشاره کرده است.
