خاور میانه

آتش‌بس اسرائیل و لبنان ۴۵ روز دیگر تمدید شد

عکس از وزارت امور خارجه ایالات متحده

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که آتش‌بس میان اسرائیل و لبنان برای ۴۵ روز دیگر تمدید شده است.

تامی پیگوت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، گفته است که این توافق پس از دو روز مذاکرات «بسیار سازنده» با میانجیگری ایالات متحده میان مقام‌های اسرائیل و لبنان حاصل شده است.

او افزوده است که گفت‌وگوهای مربوط به «مسیر سیاسی» در دوم و سوم جون از سر گرفته خواهد شد، در حالی که نشست‌های مربوط به «مسیر امنیتی» قرار است در ۲۹ می با حضور هیئت‌های نظامی اسرائیل و لبنان در پنتاگون آغاز شود.

پیگوت ابراز امیدواری کرده است که این مذاکرات به «صلح پایدار» میان دو کشور، به رسمیت شناختن کامل حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر و ایجاد امنیت در امتداد مرز مشترک اسرائیل و لبنان منجر شود.

در همین حال، وزارت بهداشت لبنان گفته است که در پی حمله هوایی اسرائیل، یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی اولیه در شهر صور در جنوب لبنان به گونه کامل تخریب شده است.

این وزارتخانه گفته است که این حمله همچنین خسارات گسترده‌ای به شفاخانه هیرام در نزدیکی این مرکز وارد کرده و دست‌کم شش تن از کارکنان پزشکی آن زخمی شده‌اند.

وزارت بهداشت لبنان در بیانیه‌ای، اسرائیل را به ادامه حمله‌ها در برابر کادر درمانی و مراکز صحی متهم کرده و این اقدامات را «نقض آشکار و مکرر کنوانسیون‌های ژنیو» دانسته است.