یک نهاد روسی موسوم به «مرکز دیپلماسی مردمی» قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی، شعبهای در کابل ایجاد کند.
به گزارش تاس، دیمیتری ساولیف، عضو کمیته روابط بینالملل پارلمان دولتی روسیه و مدیر این مرکز در حاشیه هفدهمین مجمع اقتصادی «کازان فروم» در شهر کازان روز جمعه گفته است که این مرکز در حال گفتوگو برای آغاز فعالیت در افغانستان است.
او افزوده است که هدف این برنامه، گسترش زبان روسی، آشنایی با تاریخ و فرهنگ روسیه و همچنین توسعه آموزش روسی در کشورهای دیگر است.
به گفته او، انتظار میرود که اجرای این برنامهها در افغانستان تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود.
ساولیف همچنین گفته است که مراکز دیپلماسی مردمی روسیه در حال حاضر در ۹ کشور افریقایی و منطقه آبخازیا فعالیت دارند و عمدتاً پروژههای آموزشی را در مکتبها و دانشگاهها، با تمرکز بر آموزش زبان روسی به خارجیها، اجرا میکنند.
هفدهمین مجمع اقتصادی «روسیه–جهان اسلام» از ۱۲ تا ۱۷ ماه می در کازان برگزار شده و هیئت هفده نفری از مقامهای طالبان، بهشمول ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی و نورالدین عزیزی وزیر تجارت طالبان در این نشست به کازان رفتهاند.
