غرب آسیا

شش کشور عربی در نامه‌ای به ملل متحد ادعای ایران مبنی بر کنترول تنگه هرمز را رد کردند

یک نفتکش در تنگه هرمز. عکس از سنتکام، آرشیف

ائتلافی از شش کشور عربی، از جمله بحرین، کویت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و اردن، در نامه‌ای «فوری» به ملل متحد، تشدید تنش ایران محکوم کرده و ادعاهای این کشور مبنی بر کنترول تنگه هرمز را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری بحرین، این نامه که توسط این کشورهای عربی امضا شده است، روز چهارشنبه به انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان تحویل داده شده است.

این اقدام پس از اعلامیه‌های ایران در مورد «مدیریت» جدید و «قوانین قانونی» برای این آبراه راهبردی صورت گرفته است.

این ائتلاف اما ادعاهای ایران را «ادعاهای رد شده» توصیف کرده که حاکمیت منطقه‌ای و قانون دریایی را تهدید می‌کند.

در این نامه آمده است: «هیچ کشور واحدی… نمی‌تواند حق اعمال مدیریت یکجانبه را داشته باشد.»

این ائتلاف شش درخواست فوری، از جمله لغو علنی ادعاهای مدیریتی بر تنگه هرمز، بازگشایی بی‌قید و شرط این آبراه و جبران کامل خسارات وارده را مطرح کرده است.

این نامه همچنین حمله اخیر پهپادی به یک نفتکش اماراتی شرکت ملی نفتکش امارات متحده عربی را محکوم کرده و آن را «نقض آشکار» قطعنامه ۲۸۱۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده است.

این قطعنامه الزام‌آور که در مارچ ۲۰۲۶ میلادی تصویب شد، حمله‌های موشکی و پهپادی ایران علیه کشورهای خلیج فارس و اردن را محکوم می‌کند و هرگونه دخالت در دریانوردی بین‌المللی در تنگه هرمز را اکیداً ممنوع می‌کند.