غرب آسیا

رویترز: عربستان سعودی حمله‌های مخفیانه‌ای را بر ایران آغاز کرده است

عکس از وزارت دفاع عربستان سعودی

دو مقام غربی آگاه و دو مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که عربستان سعودی در تلافی حمله‌هایی که در طول جنگ خاورمیانه در این کشور انجام شد، حمله‌های متعدد و بدون اطلاع‌رسانی را در برابر ایران انجام داده است.

این حمله‌های عربستان سعودی که قبلاً گزارش نشده، اولین باری است که پادشاهی عربستان سعودی مستقیماً در خاک ایران اقدام نظامی انجام داده است و نشان می‌دهد که در دفاع از خود در برابر رقیب اصلی منطقه‌ای خود بسیار جسورتر شده است.

این دو مقام غربی که نام شان فاش نشده، گفته اند این حمله‌ها که توسط نیروی هوایی عربستان سعودی صورت گرفته، در اواخر ماه مارچ انجام شده است. یکی از این منابع تنها گفت که آن‌ها «حمله‌های تلافی‌جویانه در تلافی حمله به عربستان سعودی» بوده‌اند.

تاکنون اهداف این حمله‌ها، میزان خسارت و تلفات آن‌ها منتشر نشده است وعربستان سعودی نیز تاکنون به گونه رسمی در این باره چیزی نگفته است.

مقام‌های دولتی ایران نیز تاکنون درباره این گزارش واکنشی نداشته اند.

عربستان سعودی که رابطه نظامی عمیقی با ایالات متحده دارد، به طور سنتی برای محافظت به ارتش امریکا متکی بوده است، اما جنگ ۱۰ هفته‌ای، این پادشاهی را در برابر حمله‌های که چتر نظامی ایالات متحده را سوراخ کرده‌اند، آسیب‌پذیر کرده است.

کشورهای عربی خلیج فارس شروع به تلافی کردند

حمله‌های عربستان سعودی بر گسترش درگیری در خاورمیانه تأکید می‌کند و این‌که جنگی که با حمله هوایی ایالات متحده و اسرائیل به ایران در ۲۸ فبروری آغاز شد، تا چه حد خاورمیانه را به شیوه‌هایی که علناً به آن اذعان نشده است، درگیر کرده است.

از زمان حمله‌های ایالات متحده و اسرائیل، ایران هر شش کشور شورای همکاری خلیج فارس را با موشک و پهپاد هدف قرار داده و نه تنها به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده، بلکه به اماکن غیرنظامی، فرودگاه‌ها و زیرساخت‌های نفتی نیز حمله کرده و تنگه هرمز را بسته و تجارت جهانی را مختل کرده است.

وال استریت ژورنال روز دوشنبه هفته جاری گزارش داد که امارات متحده عربی نیز به ایران حمله نظامی کرده است. اقدام‌های عربستان و امارات در کنار هم، نشان‌دهنده‌ درگیری‌ای است که شکل واقعی آن تا حد زیادی پنهان مانده است؛ درگیری‌ای که در آن پادشاهی‌های خلیج فارس که مورد حمله‌های ایران قرار گرفته بودند، شروع به تلافی کردند.

اما رویکرد این کشورها یکسان نبوده است. امارات متحده عربی موضع تندتری اتخاذ کرده و به دنبال دریافت هزینه از ایران بوده و به ندرت در دیپلوماسی عمومی با تهران مشارکت داشته است.

در همین حال، عربستان سعودی به دنبال جلوگیری از تشدید درگیری بوده و از جمله از طریق سفیر تهران در ریاض، با ایران در تماس منظم بوده است.