رسانه‌ها

عفو بین‌الملل خواستار روشن شدن سرنوشت خبرنگاران درزندان‌های طالبان شد

سازمان عفو بین‌الملل با نگرانی از گزارش‌ها درباره بازداشت و ناپدید شدن اجباری سه خبرنگار کشور، خواهان روشن‌شدن سرنوشت آنان شده‌است.

این سازمان گفته است که بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، منصور نیازی و عمران دانش، خبرنگاران شبکه طلوع‌نیوز، همراه با جاوید نیازی، سردبیر یک خبرگزاری محلی، به‌گونه خودسرانه بازداشت و ناپدید شده‌اند.

عفو بین‌الملل این اقدامات را بخشی از «روند گسترده‌تر ترس و اقدام‌های تلافی‌جویانه در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان» میداند و می‌گوید که چنین مواردی می‌توانند نقض تعهدات این کشور بربنیاد حقوق بین‌الملل باشند.

در بیانیه این سازمان آمده‌است: «سلب خودسرانه آزادی و ناپدیدسازی اجباری نگرانی‌های جدی را درباره امنیت و وضعیت بازداشت‌شده‌گان ایجاد می‌کنند، از جمله خطر شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها.»

عفو بین‌الملل از طالبان خواسته است که «فوراً سرنوشت و محل نگهداری منصور نیازی، عمران دانش و جاوید نیازی را روشن سازند، دسترسی آنان را به وکیل مدافع و اعضای خانواده‌های‌شان تضمین کنند و در صورت که اتهام مشخص و مطابق با معیارهای دادرسی عادلانه وجود ندارد، آنان را آزاد سازند.»

پیش از این نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان یا «نی در تبعید» در واکنش به بازداشت‌های اخیر خبرنگاران در کشور، از نماینده‌گی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در کابل خواسته است که با مقام‌های طالبان گفت‌وگو نمایند و برای آزادی خبرنگاران بازداشت‌شده زمینه‌سازی کنند.

طالبان در یک هفته اخیر سه خبرنگار را به‌شمول منصور نیازی و عمران دانش، خبرنگاران طلوع‌نیوز، و جاوید نیازی، مسوول خبرگزاری «پیگرد»، بازداشت کرده‌اند.

بر بنیاد گزارش‌ها، در حال حاضر هفت خبرنگار، از جمله بشیر هاتف، حمید فرهادی، شکیب نظری، ابوذر صارم، جاوید نیازی، عمران دانش و منصور نیازی، در زندان‌های طالبان به‌سر می‌برند.

نهاد «نی در تبعید» گفته است که بازداشت خبرنگاران به یک «رویه روزمره طالبان» تبدیل شده است و نباید از این موضوع چشم‌پوشی شود.