جنوب آسیا

در حمله موتر بمب در شمال‌غرب پاکستان ۲۱ پولیس کشته شدند

تصویر از رسانه‌های پاکستان.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که در نتیجه یک حمله موتر بمب و سپس کمین افراد مسلح در شمال‌غرب این کشور، دست‌کم ۲۱ افسر پولیس کشته شده‌اند.

این حمله شام شنبه در ولسوالی بنو در ایالت خیبر پختونخوا، نزدیک مرز افغانستان، رخ داده است.

به گفته مقام‌های پاکستانی، مهاجمان ابتدا یک موتر مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی یک پاسگاه پولیس منفجر کردند و سپس حمله هماهنگی را بر نیروهای امنیتی که برای کمک به محل رسیده بودند، انجام دادند.

زاهد خان، یک مقام محلی پولیس، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که انفجار شدید باعث فروریختن پاسگاه پولیس شد و پس از آن چندین انفجار و درگیری شدید رخ داد.

تصاویر منتشرشده پس از این حمله، ویرانی گسترده در محل را نشان می‌دهد؛ جایی که موترهای تخریب‌شده و بقایای سوخته در اطراف پراکنده شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، نیروهای کمکی پولیس که به محل فرستاده شده بودند نیز در مسیر هدف کمین قرار گرفتند و شماری دیگر کشته یا زخمی شدند.

یک مقام پولیس به رویترز گفته است: «نیروهای کمکی برای حمایت از پولیس اعزام شدند، اما هراس‌افکنان آنان را در کمین هدف قرار دادند و تلفات وارد کردند.»

منابع پولیس همچنین گفته‌اند که مهاجمان در این حمله از پهپاد نیز استفاده کرده‌اند که به گفته منابع، نشان‌دهنده به‌کارگیری روزافزون از تاکتیک‌های پیشرفته از سوی گروه‌های مسلح در این منطقه است.

ائتلافی از گروه‌های مسلح با نام «اتحاد المجاهدین پاکستان» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که در نتیجه انفجارها، بخش‌هایی از بخش‌های مسکونی اطراف نیز آسیب دیده و دست‌کم دو غیرنظامی زخمی شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، تیم‌های امدادی و امبولانس‌ها به محل فرستاده شده‌اند و شفاخانه‌های بنو وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. مقام‌های محلی گفته‌اند که تا روز یک‌شنبه دست‌کم سه زخمی همچنان در شفاخانه بستری بودند.

این حمله در حالی رخ می‌دهد که خشونت‌های گروه‌های مسلح در پاکستان، به‌ویژه در خیبر پختونخوا و بلوچستان، افزایش یافته است.

مقام‌های پاکستانی بارها گروه‌های مسلح مستقر در افغانستان، به‌ویژه تحریک طالبان پاکستان، را مسئول افزایش ناامنی‌ها دانسته‌اند؛ اتهامی که طالبان آن را رد کرده و گفته‌اند اجازه استفاده از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر را نمی‌دهند.

روابط میان اسلام‌آباد و طالبان در دو سال گذشته به‌شدت تیره شده و پاکستان طالبان را متهم می‌کند که پناهگاه‌های گروه‌های مسلح را از بین نبرده‌اند. طالبان اما این ادعاها را رد کرده و مشکلات امنیتی پاکستان را موضوع داخلی این کشور می‌دانند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، حمله‌ها بر پولیس، نیروهای امنیتی و مقام‌های دولتی در پاکستان افزایش یافته و نگرانی‌ها از گسترش بی‌ثباتی در بخش‌های مرزی را بیشتر کرده است.