پنتاگون روند انتشار مجموعهای از اسناد تازه مربوط به «پدیدههای غیرعادی ناشناس» یا همان یوفوها را آغاز کرده است.
اسنادی که مقامهای امریکایی میگویند برای نخستینبار بهصورت گسترده در دسترس عموم قرار میگیرد و شهروندان میتوانند خودشان درباره آنها نتیجهگیری کنند.
این برنامه یک اقدام مشترک میان چند نهاد مهم دولت ایالات متحده است که شامل پنتاگون، کاخ سفید، دفتر مدیر اطلاعات ملی، وزارت انرژی، اداره ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) و اداره تحقیقات فدرال (افبیآی) میشود.
این نهادها در چارچوب یک سیستم جدید بررسی و افشای اطلاعات، اسناد مربوط به یوفوها «پدیدههای غیرعادی ناشناس» را از طبقهبندی خارج کرده و بهصورت مرحلهای منتشر میکنند.
پنتاگون در بیانیهای گفته است که هدف این اقدام افزایش شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعاتی است که سالها در آرشیفهای امنیتی نگهداری میشدند.
در این بیانیه آمده است که دولتهای پیشین تلاش کردهاند موضوع «پدیدههای غیرعادی ناشناس» را کماهمیت جلوه دهند، اما در رویکرد جدید، تأکید بر این است که «مردم امریکا باید خودشان محتوای این اسناد را ببینند و درباره آن تصمیم بگیرند».
بر اساس اعلام پنتاگون، این اسناد شامل ویدیوها، تصاویر، گزارشهای نظامی و مشاهدات ثبتشده از سوی نیروهای هوایی و دریایی امریکا است.
این دادهها بهصورت تدریجی در یک پایگاه عمومی آنلاین منتشر خواهد شد و در اختیار پژوهشگران و عموم مردم قرار میگیرد.
در همین حال، وزارت جنگ ایالات متحده نیز گفتهاست که این اسناد بخشی از یک برنامه گستردهتر برای بررسی و بازگشایی پروندههای مربوط به «پدیدههای غیرعادی ناشناس» است که با هدف افزایش شفافیت و بررسی علمی این گزارشها انجام میشود.
با این حال، مقامهای امریکایی تأکید کردهاند که انتشار این اسناد بهمعنای تأیید وجود موجودات فرازمینی نیست.
در گزارشهای پیشین پنتاگون نیز آمده بود که هرچند صدها مورد مشاهده «پدیدههای غیرعادی ناشناس» ثبت شده، اما هیچ مدرک قطعی مبنی بر وجود فناوری بیگانه یا حیات فرازمینی به دست نیامده است.
آنان همچنین هشدار دادهاند که بسیاری از این مشاهدات میتواند ناشی از خطای دید، شرایط جوی، یا فناوریهای پیشرفته نظامی باشد که برای عموم ناشناخته است.
با وجود این، بخشی از اعضای کانگرس امریکا همچنان خواستار ادامه روند افشاگری و انتشار اسناد بیشتر هستند و میگویند دولت باید شفافیت کامل در این زمینه داشته باشد.
