کاخ سفید تغییر در ترکیب هیئت مذاکرهکننده ایالات متحده با ایران را تأیید کرده و گفته است که دو چهره نزدیک به رئیسجمهور امریکا برای دور تازه گفتوگوها به پاکستان اعزام میشوند.
کارولین لیویت، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که استیو ویتکاف، فرستاده ویژه امریکا در امور خاورمیانه، و جرد کوشنر، مشاور دونالد ترمپ، روز شنبه برای شرکت در مذاکرات مستقیم با ایران وارد اسلامآباد خواهند شد.
به گفته او، این مذاکرات با میانجیگری پاکستان انجام میشود و هدف آن ادامه گفتوگوهای دیپلماتیک میان واشنگتن و تهران است.
خانم لیویت تأکید کرده که این روند در چارچوب تلاش برای پیشبرد گفتوگوهای مستقیم دنبال میشود و در صورت نیاز، مقامهای دیگر امریکایی نیز به این روند خواهند پیوست.
پیشتر رسانههای امریکا گزارش دادند که دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، در نظر دارد جرد کوشنر و استیو ویتکاف را برای گفتوگو با عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، به پاکستان بفرستد.
بر اساس گزارش رسانههای ایرانی، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران در رأس یک هیئت کوچک برای گفتوگوهای منطقهای و رایزنی درباره تحولات جاری وارد اسلامآباد خواهد شد.
در همین حال، منابع دیپلماتیک به رسانهها گفتهاند که این تحرکات بخشی از تلاشها برای ازسرگیری مذاکرات میان ایران و ایالات متحده در موضوعات منطقهای و برنامه هستهای ایران است.
به گفته مقامهای امریکایی، این گفتوگوها پس از درخواست طرف ایرانی برای برگزاری مذاکرات حضوری شکل گرفته و واشنگتن تلاش دارد از مسیر دیپلماسی تنشها را مدیریت کند.
