خاور میانه

مذاکرات مستقیم امریکا و ایران در اسلام‌آباد آغاز شد

مقام‌های ارشد ایالات متحده و ایران روز شنبه در اسلام‌آباد دیدار کردند؛ مذاکراتی که به‌گفته خبرگزاری رویترز، بالاترین سطح گفت‌وگو میان دو کشور در حدود نیم قرن گذشته به‌شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، در این نشست جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور امریکا، استیو ویتکاف، نماینده ویژه، و جرد کوشنر با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، و عباس عراقچی، وزیر خارجه این کشور دیدار کردند. یک منبع پاکستانی گفته است که این مذاکرات حدود دو ساعت ادامه داشته و سپس برای استراحت متوقف شده است. همچنین فرمانده ارتش پاکستان نیز در این گفت‌وگوها حضور داشته است.

در حالی‌که مذاکرات آغاز شده، گزارش‌ها از اختلاف نظر درباره برخی موضوعات کلیدی حکایت دارد. از جمله، یک مقام امریکایی گفته است که کشتی‌های این کشور از تنگه هرمز عبور کرده‌اند، اما منابع ایرانی و پاکستانی این موضوع را رد کرده‌اند.

دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، نیز در پیامی نوشته است: «ما اکنون روند پاکسازی تنگه هرمز را آغاز کرده‌ایم» و افزوده که تمامی کشتی‌های ماین‌گذار ایران منهدم شده‌اند.

در همین حال، یک منبع ارشد ایرانی به رویترز گفته است که امریکا با آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در قطر و دیگر کشورها موافقت کرده، اما یک مقام امریکایی این ادعا را رد کرده است.

سخنگوی دولت ایران نیز نسبت به این مذاکرات با احتیاط برخورد کرده و گفته است: «ما با انگشت روی ماشه مذاکره می‌کنیم… در حالی‌که برای گفت‌وگو آماده‌ایم، از بی‌اعتمادی موجود نیز کاملاً آگاه هستیم.»

به گزارش رویترز، این گفت‌وگوهای مستقیم پس از میانجیگری شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، آغاز شده و ایران پیش‌شرط‌هایی از جمله رفع انسداد دارایی‌ها، آتش‌بس منطقه‌ای و پرداخت غرامت جنگی را مطرح کرده است.

هم‌زمان، درگیری‌ها در لبنان نیز ادامه دارد و ایران خواهان برقراری آتش‌بس در این کشور شده است، در حالی‌که امریکا و اسرائیل می‌گویند این موضوع بخشی از توافق میان واشنگتن و تهران نیست.

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها در منطقه طی هفته‌های اخیر افزایش یافته و اختلال در عبور و مرور از تنگه هرمز، نگرانی‌هایی درباره تأثیرات اقتصادی جهانی ایجاد کرده است.

به گفته تحلیلگران، نتیجه این گفت‌وگوها می‌تواند بر ثبات منطقه و بازارهای جهانی انرژی تأثیر قابل توجهی بگذارد.