بازرگانی

ازبیکستان صادرات تجهیزات برق به افغانستان را افزایش می‌دهد

رئیس اتحادیه صنعت برق و الکترونیک ازبیکستان روز سه‌شنبه با هئیتی از بازرگانان افغانستان دیدار کرد تا درباره افزایش صادرات تجهیزات برق و توسعه همکاری‌های تجاری گفت‌وگو کنند.

براساس گزارش یوزدیلی ازبیکستان میرزیاود یونسوف، رئیس اتحادیه صنعت برق ، در این نشست گفته که صادرات تجهیزات برق ازبیکستان به افغانستان از حدود یک میلیون دالر در سال ۲۰۲۴ به شش میلیون دالر در سال ۲۰۲۵ رسیده است و در سال جاری قرار است این رقم بیش‌تر شود.

هئیت بازرگانان افغانستان همچنین از آزمایشگاه تست تجهیزات دیدن کردند و با روش‌های کنترل کیفیت کابل‌ها، سیم‌ها و تجهیزات خانگی آشنا شدند. شرکت‌کنندگان نشست گفته‌اند این روند می‌تواند همکاری‌های تجاری دو کشور را بیش‌تر تقویت کند و فرصت‌های جدیدی برای بازار افغانستان ایجاد کند.

ازبیکستان همواره به گسترش روابط بازرگانی با افغانستان تأکید کرده است.

نمایندگان سکتورهای خصوصی هفته گذشته در نشستی در تاشکند توافقنامه شورای مشترک بازرگانی را امضا کردند.

به گفته داورون وهابوف، رئیس اتاق تجارت و صنعت ازبیکستان، حجم تجارت دوجانبه میان افغانستان و ازبیکتسان ۱.۶۸ میلیارد دالر است. او گفته است که امیدوار است ایجاد این شورا بتواند این رقم را به ۵ میلیارد دالر برساند.