امروز شنبه نخستین روز سال آموزشی در افغانستان با یک هفته تأخیر آغاز شد؛ اما طالبان تنها به پسران و دختران زیر صنف ششم اجازه حضور در مکتبها را دادند.
با این حال، دختران بالاتر از صنف ششم برای پنجمین سال پیهم از آموزش محروم ماندند. همزمان، دانشآموزان پسر از سیاستهای محدودکننده طالبان انتقاد می کنند و دختران نیز خواستار بازگشایی کامل مکتبها برای همه شدهاند.
با گذشت نزدیک به یک هفته از تأخیر در آغاز سال آموزشی جدید، طالبان سرانجام امروز اجازه دادند تا دانشآموزان پسر و دختران زیر صنف ششم به مکتب بازگردند؛ تصمیمی که بار دیگر محدودیتهای گسترده بر آموزش را برجسته میسازد.
شماری از دانش آموزان پسر میگویند، محدودیتها بر پوشش و تغییرات در نصاب آموزشی شور و انگیزه را از آنان گرفته است.
این در حالی است که دختران بالاتر از صنف ششم همچنان از حق آموزش محروم ماندهاند؛ شماری از دختران بازمانده از آموزش میگویند که این وضعیت نه تنها نقض آشکار حقوق اساسی آنان است، بلکه ضربهای جدی بر آینده آموزشی و اجتماعی کشور بهشمار میرود.
برخی از دختران محروم از آموزش، از جامعه جهانی میخواهند تا طالبان را بهدلیل سیاستهای محدودکنندهشان پاسخگو قرار دهند؛ خواستی که در میان ادامه محرومیت گسترده دختران از حق آموزش، بازتابی از ناامیدی و اعتراض فزاینده آنان است.
سال آموزشی جدید در مرکز و ولایتهای سردسیر افغانستان برای پنجمین سال پیهم بدون حضور دختران بالاتر از صنف ششم آغاز شد.
بر بنیاد آمار صندوق کودکان ملل متحد، بیش از ۲.۲ میلیون دختر از آموزش بازماندهاند. فعالان حقوق بشر هشدار میدهند که تداوم این محدودیتها، خطر افزایش ازدواجهای اجباری و تشدید نقض حقوق زنان را در پی دارد.
