امنیت

ضمیر کابلوف: پایگاه‌های امریکا در افغانستان و کشورهای همجوار «غیرقابل قبول» است

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان روز جمعه در گفتگویی ویژه با ریانووستی گفته است که مسکو با هرگونه بازگشت نظامی امریکا به افغانستان، از جمله استفاده دوباره از پایگاه بگرام، مخالف است.

کابلوف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فدراسیون روسیه چقدر خطر درخواست مجدد ایالات متحده از طالبان برای دسترسی به پایگاه هوایی بگرام را در بحبوحه افزایش نیروهای امریکایی در خاورمیانه به دلیل بحران پیرامون ایران محتمل ارزیابی می‌کند، گفت: «ما استقرار تأسیسات و زیرساخت‌های نظامی ایالات متحده و ناتو در خاک افغانستان یا کشورهای همسایه را، تحت هر بهانه‌ای، کاملاً غیرقابل قبول می‌دانیم. امیدواریم که مقامات امارت اسلامی افغانستان به رویکرد مشابه پایبند باشند.»

این گفته‌ها زمانی مطرح شده اند که حمله‌های امریکا و اسرائیل به ایران وارد چهارمین هفته خود شده است.

هر چند موضوع بازپس‌گیری پایگاه بگرام به تازگی از سوی امریکا مطرح نشده ولی ظاهرا روسیه از برخی دید و بازدیدهای امریکایی‌ها با طالبان نگران است.

اخیرا طالبان دنیس کویل، گروگان امریکایی را که از یک سال به این در بازداشت نگه داشته بودند، رها کردند.

این مقام روس در ادامه به گزارش‌ها درباره احتمال تلاش امریکا برای بازگشت به پایگاه هوایی بگرام اشاره کرده و گفته است که چنین درخواست‌هایی موضوع تازه‌ای نیست. به گفته او، دولت دونالد ترمپ بارها خواهان بازپس‌گیری این پایگاه شده است.

او افزوده است: «در چنین ‘خواسته‌هایی’ چیز تازه‌ای وجود ندارد.»

پایگاه بگرام که در نزدیکی کابل قرار دارد، تا پیش از خروج نیروهای امریکایی در سال ۲۰۲۱ یکی از مهم‌ترین مراکز نظامی ایالات متحده در افغانستان به‌شمار می‌رفت.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت، بحث درباره احتمال حضور دوباره نیروهای خارجی در این کشور گهگاه مطرح شده، اما مقام‌های طالبان همواره گفته‌اند که اجازه چنین حضوری را نخواهند داد.