جهان

نواسه بنیانگذار اخوان‌المسلمین به اتهام تجاوز جنسی در فرانسه به ۱۸ سال زندان محکوم شد

بی‌بی‌سی روز پنجشنبه گزارش داده است که یک دادگاه در پاریس طارق رمضان، پژوهشگر سرشناس مطالعات اسلامی، را به اتهام تجاوز جنسی به سه زن به ۱۸ سال زندان محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، این حکم در حالی صادر شده که آقای رمضان پیش‌تر نیز در سوییس در پرونده‌ای جداگانه به اتهام تجاوز به زندان محکوم شده بود.

پرونده فرانسه در سال ۲۰۱۷ و هم‌زمان با جنبش «من هم» آغاز شد، زمانی که دو تن از سه شاکی علیه او شکایت کردند. طارق رمضان، استاد پیشین کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد، در زمان برگزاری دادگاه در پاریس حضور نداشت و همواره اتهامات را رد کرده است.

وکلای او گفته‌اند که وی به دلیل ابتلا به بیماری «ام‌اس» در شهر ژنیو تحت درمان است و روند دادگاه را «نمایشی» خوانده‌اند. با این حال، قاضی پرونده اعلام کرده که حکم بازداشت او صادر شده، اما فرانسه و سوییس توافق‌نامه استرداد ندارند.

دادگاه همچنین حکم داده است که طارق رمضان به‌طور دائم از ورود به خاک فرانسه منع شود. قاضی این پرونده «شدت بسیار بالای» جرایم را دلیل صدور حکم ۱۸ سال زندان عنوان کرده است.

یکی از شاکیان، هندا عیاری، پس از پایان دادگاه گفته است که قاضیان به اظهارات او باور کرده‌اند و از «۹ سال رنج و مبارزه» سخن گفته است. او همچنین به دیگر قربانیانی اشاره کرده که یا توانایی شکایت نداشتند یا به دلیل تهدیدها از پیگیری منصرف شده‌اند.

در این گزارش آمده است که یکی دیگر از شاکیان، آقای رمضان را به تجاوز در هتلی در لیون در سال ۲۰۰۹ متهم کرده، در حالی که پرونده سوییس مربوط به ادعای تجاوز در هتلی در ژنیو در سال ۲۰۰۸ است.

در همین حال، طارق رمضان در واکنش به این حکم خواستار برگزاری «محاکمه‌ای جدید با حضور هر دو طرف» شده و گفته است که این تصمیم را نخواهد پذیرفت. او تأکید کرده که عدم حضورش در دادگاه به دلیل وضعیت صحی‌اش بوده است.

طارق رمضان، نواسه حسن‌البنا، بنیان‌گذار اخوان‌المسلمین، پیش‌تر نیز اتهامات مطرح‌شده علیه خود را بخشی از یک «کارزار بدنام‌سازی» توصیف کرده و گفته است که هدف آن حذف او به‌عنوان یک روشنفکر مسلمان است.