استیو ویتکاف، فرستاده ویژه رئیسجمهور امریکا به خاورمیانه، تایید کرده است که واشنگتن با چندین کشور منطقه و دیگر طرفها در تماس است تا نقشی در پایان دادن مسالمتآمیز جنگ ایران داشته باشند.
ویتکاف تأکید کرد که مذاکرات صلح با میانجیگری پاکستان در جریان است و «نشانههای قوی» وجود دارد که ایران میتواند به امضای توافق صلح متقاعد شود.
او در جلسه کابینه گفت: «اگر بتوانیم ایران را متقاعد کنیم، این نقطه عطف خواهد بود و هیچ جایگزین خوبی برای آنها جز مرگ و ویرانی بیشتر وجود ندارد.»
وی همچنین گفت که ایالات متحده یک طرح ۱۵ مادهای شامل توقف غنیسازی اورانیوم، عدم تولید سلاح هستهای و کاهش برنامه موشکی ایران را از طریق پاکستان به تهران ارائه کرده است.
به گفته ویتکاف، بخشی از این موارد پیشتر در مذاکرات قبلی با عمان مطرح شده، اما ایران در آن زمان جدی به نظر نمیرسید.
فرستاده امریکا افزود که ایران به مذاکرهکنندگان امریکایی گفته است که ۴۶۰ کیلوگرم اورانیوم غنیشده در اختیار دارد که برای ساخت ۱۱ سلاح هستهای کافی است.
او همچنین یادآور شد که ایرانیها نسبت به مذاکره با امریکا مشکوک هستند، زیرا در طول مذاکرات صلح سال گذشته دو بار هدف بمباران قرار گرفتهاند، از جمله حملههای ۲۸ فبروری که منجر به آغاز جنگ فعلی شد.
ویتکاف تأکید کرد که تهدید اخیر ترمپ در شبکههای اجتماعی درباره باز شدن تنگه هرمز و تضمین جریان آزاد کشتیرانی، باعث شد ایرانیها تماس گرفته و مذاکرات جدید آغاز شود.
با این حال، او هشدار داد که مذاکرات ممکن است به توقف برسد و رئیس جمهور ترمپ احتمال افزایش حملههای به ایران را مطرح کرده است.
