سباستین گورکه، معاون دستیار رئیسجمهور امریکا و مدیر ارشد مبارزه با تروریزم در شورای امنیت ملی امریکا با استقبال از آزادی دنیس کویل گفت: «تا زمانی که محمود حبیبی و پاول اوربی نیز به خانه بازگردند، آرام نخواهیم گرفت.»
او امروز سهشنبه در شبکه اکس نوشته است پس از آزادی دنیس کویل از بازداشت طالبان در افغانستان، تلاش برای بازگرداندن محمود حبیبی و پل اووربی ادامه دارد.
آقای گورکه، تأکید کرد که دونالد ترمپ شخصاً برای آزادی تمامی شهروندان بازداشتشده اقدام کرده و به خانوادهها قول بازگشت آنان به خانه را داده است.
دنیس کویل پس از بیش از یک سال بازداشت در افغانستان، اکنون در حال بازگشت به امریکا است.
مقامهای امریکایی میگویند، آزادی او تنها نخستین گام در مجموعه اقداماتی است که برای بازگرداندن همه شهروندان بازداشتشده به خانه انجام میشود.
وزارت خارجه طالبان روز سهشنبه در شبکه اکس گفت که دنیس کویل، امریکایی بازداشت شده در افغانستان، را پس از درخواست مادرش آزاد کرده است.
این وزارت در اعلامیهای گفته است که پس از نامه خانواده این زندانی، به خصوص مادرش، دادگاه عالی مدت حبس او را کافی خوانده و فیصله کرده که باید آزاد شود.
كویل نخستین بار در اوایل سالهای ۲۰۰۰ میلادی به افغانستان سفر کرد تا در مورد «تنوع غنی زبانی افغانستان تحقیق کرده و به اجتماعات افغانستان در مورد توسعه منابع در زبانهای خود کمک کند.»
