خبرگزاری رویترز گزارش داده است که درگیریهای مرزی میان نیروهای پاکستان و طالبان که از یک هفته پیش آغاز شده، باعث آواره شدن بیش از ۱۰۰ هزار تن شده است.
بر اساس این گزارش، نیروهای دو طرف روز جمعه در دهها نقطه در امتداد مرز مشترک حدود دو هزار و ششصد کیلومتری با یکدیگر تبادل آتش کردند؛ درگیریهایی که به گفته ملل متحد، باعث بیجا شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شده است.
رویترز نوشته است که این درگیریها شدیدترین تنش نظامی میان دو طرف در سالهای اخیر به شمار میرود و همزمان با افزایش تنشهای منطقهای، از جمله حملههای ایالات متحده و اسرائیل به ایران، رخ داده است؛ کشوری که با هر دو کشور هممرز است.
وزارت دفاع طالبان گفته است که نیروهای آنان بیش از ۲۰ پاسگاه نظامی پاکستان را در امتداد مرز هدف قرار دادهاند و در نتیجه آن ۱۴ پاسگاه مرزی تخریب و یک پهپاد نیز سرنگون شده است.
این وزارت طالبان همچنین گفته است که در درگیریهای شب گذشته هفت غیرنظامی و سه جنگجوی طالبان کشته شدهاند.
در مقابل، منابع امنیتی پاکستان گفتهاند که نیروهای این کشور عملیات زمینی و هوایی را علیه اهداف نظامی در افغانستان، از جمله در ولایت قندهار، انجام دادهاند و چندین پایگاه مرزی طالبان را منهدم کردهاند.
در کابل نیز دهها تن در اعتراض به حملههای پاکستان بر خاک افغانستان تجمع کردند و شعارهای ضدپاکستانی سر دادند. همچنین خبرگزاری باختر زیر کنترول طالبان گزارش داده است که باشندگان ولایت لغمان نیز در اعتراض به حملههای اخیر پاکستان گردهمایی اعتراضی برگزار کردهاند.
برخی از باشندگان مناطق مرزی به رویترز گفتهاند که تبادل آتش سنگین معمولاً پس از غروب آفتاب آغاز میشود؛ زمانی که خانوادهها در ماه رمضان برای افطار گرد هم میآیند.
حاجی شاه، یک کارگر پاکستانی که در شهر مرزی تورخم زندگی میکند، گفته است که همراه با خانوادهاش خانه خود را ترک کرده و اکنون نزد دوستانش زندگی میکند.
او گفته است: «وقتی صبح از خانه بیرون میشویم، گلولهها شروع به باریدن میکنند. خانههای ما آسیب دیده و وسایل ما هنوز آنجا مانده است.»
به گفته اداره امور پناهندگان ملل متحد، در نتیجه این درگیریها حدود ۱۱۵ هزار تن در افغانستان و نزدیک به ۳۰۰۰ تن در پاکستان خانههای خود را ترک کردهاند.
چندین کشور، از جمله ترکیه، پیشنهاد میانجیگری برای توقف درگیریها را مطرح کردهاند؛ اما مقامهای پاکستانی گفتهاند که در حال حاضر هیچ گفتوگویی برای پایان دادن به این تنشها در جریان نیست.
مشرف زیدی، سخنگوی دولت پاکستان، به تلویزیون دولتی این کشور گفته است: «چیزی برای گفتوگو وجود ندارد. هیچ مذاکرهای انجام نخواهد شد. آنچه باید پایان یابد، هراسافکنی از خاک افغانستان است.»
پاکستان میگوید که طالبان به گروههای مسلحی که از خاک افغانستان حملههای را در پاکستان انجام میدهند پناه میدهد؛ ادعایی که طالبان آن را رد کرده و گفته است ناامنی در پاکستان یک مشکل داخلی این کشور است.
این در حالی است که ملل متحد گفته است از زمان آغاز درگیریها تاکنون دستکم ۵۶ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۱۲۸ تن دیگر زخمی شدهاند. طالبان اما شمار کشتهشدگان غیرنظامی را ۱۱۰ تن گفتهاند.
پاکستان این آمارها را رد کرده و گفته است که عملیات این کشور تنها اهداف مربوط به گروههای مسلح را هدف قرار میدهد.
