وزارت امور خارجه روسیه در بیانیهای گفته است که صبح ۲۸ فبروری نیروهای مسلح ایالات متحده امریکا و اسرائیل حملههای هوایی علیه خاک ایران را آغاز کردهاند و این اقدام را «تجاوز مسلحانه از پیش برنامهریزیشده و بدون اطلاع قبلی» توصیف کرده است.
در این بیانیه که در وبسایت رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است که این حملهها نقض اصول و موازین بنیادین حقوق بینالملل و منشور سازمان ملل متحد به شمار میرود.
مسکو همچنین این موضوع را محکوم کرده که به گفته این وزارتخانه، حملهها همزمان با ازسرگیری روند مذاکرات درباره ایران انجام شده است.
وزارت خارجه روسیه افزوده است که جامعه جهانی، از جمله رهبری سازمان ملل و آژانس بینالمللی انرژی اتمی، باید «ارزیابی عینی و قاطعانهای» از این تحولات ارائه دهند.
در ادامه این بیانیه هشدار داده شده که این اقدامات میتواند پیامدهای انسانی، اقتصادی و حتی «رادیولوژیک» برای منطقه خاورمیانه در پی داشته باشد و بر نظام جهانی منع گسترش سلاحهای هستهای، از جمله پیمان انپیتی، تأثیر منفی بگذارد.
مسکو همچنین بمباران تأسیسات هستهای تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی را «غیرقابل قبول» خوانده است.
وزارت خارجه روسیه از واشنگتن و تلآویو خواسته است وضعیت را به مسیر «حلوفصل سیاسی و دیپلماتیک» بازگردانند و اعلام کرده که مسکو آماده است برای یافتن راهحلهای مسالمتآمیز بر پایه حقوق بینالملل و توازن منافع همکاری کند.
