وزارت خارجه اداره طالبان در بیانیهای گفته که روزمری دیکارلو، معاون دبیرکل ملل متحد در امور سیاسی، در یک گفتگوی تلفنی با امیرخان متقی در پهلوی صحبت در باره روند دوحه گفته است که موضوع حملههای هوایی پاکستان را با کشورهای عضو ملل متحد «و دیگر طرفها» مطرح خواهد کرد.
هرچند ملل متحد تاکنون در باره این گفتگو چیزی نگفته اما در بیانیه آمده که خانم دیکارلو نسبت به کشتهشدن غیرنظامیان در حملههای اخیر ابراز همدردی کرده است.
در خبرنامه همچنین آمده است که دو طرف در باره روند دوحه «پیشنهادهایی» را مطرح کردهاند؛ اما در مورد آن جزئیات ارائه نشده است.
این در حالی است که جنگندههای پاکستانی حوالی ساعت ۱۲ شنبهشب، ۲ حوت، بخشهایی از ولسوالیهای خوگیانی، غنیخیل و بهسود ننگرهار و همچنین ولسوالی برمل پکتیکا را بمباران کردند.
وزارت دفاع طالبان در واکنش به این حملهها گفت که آنان «در زمان مناسب، پاسخ حسابشده» به آن خواهند داد.
در اعلامیه این وزارت آمده است: «حمله به اهداف غیرنظامی و مراکز دینی، گواه روشنی بر شکستهای اطلاعاتی و امنیتی ارتش پاکستان است و چنین تجاوزهای مکرری هرگز شکستهای داخلی آنها را پنهان نخواهد کرد.»
مقامهای پاکستانی مدعی اند که در این حملهها در خاک افغانستان «مخفیگاههای تیتیپی و داعش شاخه خراسان» را هدف قرار داده و در آن نزدیک به ۷۰ «هراسافکن» کشته شدهاند.
طالبان حملههای هوایی اخیر پاکستان را «تجاوز و حمله بر غیرنظامیان» توصیف کردهاند و مدعی اند که در این حملهها در ولسوالی بهسود ننگرهار، بیش از ۲۰ «غیرنظامی» کشته شدند که «کودکان و زنان» نیز شامل آنان است.
وزارت اطلاعات و پخش پاکستان پیش از این در اعلامیهای پیش از این گفت که این حملهها «تلافیجویانه» و در پاسخ به حملههای اخیر انتحاری و موتر بمب در مسجد شیعیان در اسلامآباد، باجور و بنو در ماه رمضان صورت گرفته است.
گفتنی است که مسئولیت این حملهها را در خاک پاکستان، گروه تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» و همچنین داعش شاخه خراسان به عهده گرفتند.
