امنیت

سخنگوی طالبان: به تی‌تی‌پی «قاطعانه» گفته‌ایم اجازه استفاده از خاک افغانستان در برابر دیگران را نمی‌دهیم

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می‌گوید که اداره طالبان «به هیچ کسی» اجازه استفاده از خاک افغانستان در برابر دیگران را نمی‌دهد و این موضوع را «قاطعانه» به تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و دیگر گروه‌ها نیز گفته است.

او در نوارصوتی که تلویزیون ملی زیر اداره طالبان به تازگی آن را پخش کرده، گفته است که به طرف پاکستانی نیز گفته‌اند که آنان برای کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان استفاده کند.

سخنگوی طالبان افزوده است: «در حالی که یک کریت بادنجان رومی به آن‌سو نمی‌‌رود و یک بیمار نمی‌تواند به آن‌سوی مرز برای تداوی برود، بعد تی‌تی‌پی از مرز به سوی پاکستان می‌گذرد؟ آنان از کجا می‌گذرند، طرف پاکستانی کجا است و نیروهای سرحدی و استخباراتش کجاست؟»

مجاهد تاکید کرده که تی‌تی‌پی در خاک پاکستان بود و باش دارد و مشکل داخلی پاکستان است و باید این کشور خودش آن را حل کند.

او می‌افزاید: «افغانستان می‌خواهد به هیچ کسی فراتر از مرزش اجازه ندهد حمله‌ای را انجام دهد.»

مقام‌های پاکستانی بارها گفته‌اند که طالبان از تی‌تی‌پی پشتیبانی کرده و به آن پناه‌ داده است. این مقام‌ها گفته‌اند که این گروه حمله‌هایش را از این پناهگاه‌ها برای انجام در خاک پاکستان سازماندهی می‌کند.

در پی این ادعاها، نظامیان پاکستانی تاکنون چندین حمله هوایی را بر بخش‌های کشور، از جمله کابل و ولایت‌های شرقی افغانستان انجام داده‌ و مدعی شده‌اند که اعضای تی‌تی‌پی را هدف قرار داده‌اند.

در تازه ترین مورد، جنگنده‌های پاکستانی حوالی ساعت ۱۲ شنبه‌شب، ۲ حوت، بخش‌هایی از ولسوالی‌های خوگیانی، غنی‌خیل و بهسود ننگرهار و همچنین ولسوالی برمل پکتیکا را بمباران کردند.

وزارت دفاع طالبان در واکنش به این حمله‌ها گفت که آنان «در زمان مناسب، پاسخ حساب‌شده» به آن خواهند داد.

در اعلامیه این وزارت آمده است: «حمله به اهداف غیرنظامی و مراکز دینی، گواه روشنی بر شکست‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتش پاکستان است و چنین تجاوزهای مکرری هرگز شکست‌های داخلی آن‌ها را پنهان نخواهد کرد.»

مقام‌های پاکستانی مدعی اند که در این حمله‌ها در خاک افغانستان «مخفیگاه‌های تی‌تی‌پی و داعش شاخه خراسان» را هدف قرار داده و در آن نزدیک به ۷۰ «هراس‌افکن» کشته شده‌اند.

طالبان حمله‌های هوایی اخیر پاکستان را «تجاوز و حمله بر غیرنظامیان» توصیف کرده‌اند و مدعی اند که در این حمله‌ها در ولسوالی بهسود ننگرهار، بیش از ۲۰ «غیرنظامی» کشته شدند که «کودکان و زنان» نیز شامل آنان است.

وزارت اطلاعات و پخش پاکستان پیش از این در اعلامیه‌ای پیش از این گفت که این حمله‌ها «تلافی‌جویانه» و در پاسخ به حمله‌های اخیر انتحاری و موتر بمب در مسجد شیعیان در اسلام‌آباد، باجور و بنو در ماه رمضان صورت گرفته است.

مسئولیت این حمله‌ها را در خاک پاکستان، گروه تحریک طالبان پاکستان و همچنین داعش شاخه خراسان به عهده گرفتند.