یافتههای آمو از آمارهای ارائهشده در بیانیههای کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان میدهند که در یک هفته گذشته (از شنبه ۲۵ دلو تا جمعه اول حوت) پاکستان ۱۱۵۶۷ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
این آمارها از چهار روز برگشت مهاجران در هفته گذشته است و طالبان آمارهای برگشت مهاجران در سه روز این هفته را تاکنون ارائه نکردهاند.
همزمان با این، ۷۵۰ تن دیگر از ایران اخراج شدهاند؛ اخراجهایی که اکثر آنها به گونه اجباری بوده است.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که پاکستان در یک هفته پیش از این (از ۱۸ تا ۲۴ دلو) نیز ۱۹۳۸۳ مهاجر کشور را اخراج کرده بود.
در نزدیک به دو سال اخیر، افغانستان گواه افزایش چشمگیر اخراج مهاجران از کشورهای همسایه، بهویژه پاکستان، بوده است.
ملل متحد پیش از این اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۲.۶ میلیون مهاجر به افغانستان بازگشتهاند.
این سازمان پیشتر هشدار داده بود که بازگشتهای گسترده، فشار سنگینی بر منابع محدود و ظرفیتهای امدادرسانی افغانستان وارد میکند.
