جاولون وهابوف، ٰرئيس مرکز مطالعات راهبردی وزارت خارجه ازبیکستان، میگوید که در راس یک هیئت، با هیئتی از مرکز مطالعات راهبردی وزارت خارجه اداره طالبان، نشستی را درباره «اهداف راهبردی» برگزار کرده اند.
به گفته او این نشست در کابل برگزار شده و رهبری هیئت طالبان را عبدالحی قانت، رئيس گماشتهشده طالبان در مرکز مطالعات راهبردی وزارت خارجه زیر اداره آنان به عهده داشته است.
آقای وهابوف در اکس نگاشته است که «چگونگی همکاری دو سازمان تحقیقاتی برای پیشبرد دستور کارهای مشترک برای مشارکت ازبیکستان و افغانستان و پرکردن آن از همه جنبهها با محتوای واقعی»، موارد مهم گفتگوی این نشست بوده است.
از طرفی هم رئيس مرکز مطالعات راهبردی وزارت خارجه ازبیکستان افزوده که دو طرف در این نشست در مورد برخی از راههای افزایش آگاهی عمومی در مورد پویاییهای فعلی در هر دو کشور و کل منطقه از طریق تقویت درک، تغییر نگرشها و پیشبرد اقدامها، گفتگو کردهاند.
او تاکید کرده منتظر تبدیلشدن اهداف راهبردی بلندمدت مطرح شده در این نشست، به ابتکارات عملی در سال آینده است.
اما رئيس مرکز مطالعات راهبردی وزارت خارجه ازبیکستان در مورد این اهداف راهبردی مشترک با طالبان وضاحت نداده است.
طالبان نیز تاکنون در مورد این نشست چیزی نگفتهاند.
ازبیکستان از جمله کشورهای همسایه افغانستان است که در کنار ایران، پس از به قدرت رسیدن طالبان، روابط نزدیکی با آنان داشته است.
هر چند تاشکند تاکنون طالبان را به عنوان یک دولت مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته است؛ اما هیئتها و مقامهای این کشور در چند سال اخیر، سفرهایی به کابل نیز داشتهاند و از طرفی هم ازبیکستان سفیر طالبان را در این کشور پذیرفته است.
