افغانستان

‌پوتین: نیروهای شوروی مأموریت خود را در افغانستان با افتخار انجام دادند

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه،. عکس از آرشیف

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به مناسبت سی‌وهفتمین سالگرد خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان، گفته است که این نیروها مأموریت خود را در افغانستان «با افتخار» انجام دادند.

پوتین در پیامی این مأموریت را «تاریخی مهم و فراموش‌نشدنی در تاریخ نظامی سرزمین پدری» خوانده و گفته روسیه به سربازان، افسران و متخصصان غیرنظامی خود که مأموریت‌شان را با افتخار انجام دادند، افتخار می‌کند.

او افزوده که این نیروها در دفاع از منافع ملی کشورشان آزمایش‌های دشواری را پشت سر گذاشتند و از خود «مقاومت، شجاعت، شفقت و بزرگواری» نشان دادند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین از نقش پیشکسوتان جنگ افغانستان در حفظ سنت‌های برادری نظامی و حمایت از همرزمان و خانواده‌های آنان قدردانی کرد و گفت تجربه و مهارت‌های آنان همچنان در فعالیت سازمان‌های پیشکسوتان و آموزش میهن‌پرستانه جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوتین در بخش دیگری از پیام خود به حمایت پیشکسوتان از شرکت‌کنندگان در «عملیات ویژه نظامی» اشاره کرده و آن را نشانه تعهد آنان به ارزش‌های میهن‌پرستانه و اخلاقی دانست.

سی و هفت سال پیش از امروز واپسین نیروهای قشون سرخ، افغانستان را پس از حضور ۱۰ ساله ترک کردند و از مسیر پل مرزی حیرتان وارد ازبیکستان شدند.

ارتش سرخ شوروی پیشین در ۶ جدی ۱۳۵۸ خورشیدی، پس از روی‌کار آمدن حکومت ببرک کارمل عملاً به افغانستان حمله کرد.

نیروهای شوروی پیشین ۱۰ سال در افغانستان حضور داشتند؛ حضوری که همواره با درگیری‌های خونین و تلفات، به‌ویژه تلفات غیرنظامیان همراه بود.

با گذشت ۱۰ سال، این نیروها از افغانستان خارج شدند؛ اما به دنبال این خروج، افغانستان وارد یک جنگ‌داخلی شد.

طالبان امروز نیز به مناسبت از سالگرد خروج نیروهای شوروی پیشین از افغانستان ام ور را رخصتی عمومب اعلام کرند ، و به همین مناسبت نشستی را در کابل برگزار کردند.