امنیت

مارکو روبیو: نیروهای امریکا و اروپا «از کاپیونگ تا قندهار» در کنار هم جنگیده‌اند

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ با اشاره به پیشینه همکاری‌های نظامی دو سوی اقیانوس اطلس گفت که نیروهای امریکا و اروپا «در میدان‌های نبرد از کاپیونگ تا قندهار در کنار هم خون داده‌اند و جان باخته‌اند.»

او تأکید کرد که اتحاد فراآتلانتیکی تنها یک چارچوب سیاسی یا اقتصادی نیست، بلکه بر پایه تجربه‌های مشترک تاریخی و نظامی بنا شده است.

به گفته روبیو، غرب پس از دو جنگ جهانی یک قاره ویران‌شده را بازسازی کرد و در دوران جنگ سرد نیز در برابر کمونیسم شوروی در کنار هم ایستاد.

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به نبردهای مشترک در نقاط مختلف جهان، از جمله قندهار در جنوب افغانستان، این همکاری‌ها را نماد «پیوند عمیق امنیتی و تاریخی» میان امریکا و اروپا دانست.

قندهار در طول جنگ افغانستان یکی از مهم‌ترین مراکز حضور نیروهای بین‌المللی، به‌ویژه نیروهای امریکایی و ناتو، به شمار می‌رفت.

روبیو در ادامه سخنانش بر ضرورت تداوم این همکاری‌ها در قرن جدید تأکید کرد و گفت واشنگتن خواهان اتحادی «قوی، توانمند و آماده دفاع از منافع مشترک» با اروپا است.